Metsästäjäliiton juhlavuosi huipentuu historian lehtiarkistojen avaamiseen: liiton lehdet kautta historian tulevat jäsenten saataville OmaMetso-palveluun maksuttomana jäsenetuna.

Metsästäjäliiton lehtien digitaalinen arkisto aukeaa

01.12.2021 08:00

Tällä hetkellä OmaMetsosta löytyvät lehdet Metsästäjäliiton perustamisesta vuoteen 1998 asti sekä kaikkein uusimmat digiajan lehdet vuodesta 2013 eteenpäin. Väliin jäävät muutamat vuodet täydennetään palveluun joulu-tammikuun aikana.

Digitaalisen arkiston yhtenä hienoutena on hakutoiminto. Laittamalla hakukenttään hakusanan löytyvät arkistosta kaikki lehdet, joissa hakusana mainitaan.

Metsästäjäliitolla on historiansa aikana olut useamman nimisiä jäsenlehtiä. Aluksi omaa lehteä ei ollut, vaan pää-äänenkannattajana toimii Metsästys ja Kalastus -lehti. OmaMetsosta löytyvätkin kaikki M&K:ssa 1922–1952 julkaistut liiton uutiset ja jutut.

Vuosina 1952–1953 Metsästäjäliitto julkaisi omaa Metsästäjäliiton Tiedoitukset -julkaisua. Vuonna 1954 sen nimi muuttui Suomen Metsästäjäksi. Lehti lahjoitettiin 1962 juuri perustetulle Metsästäjäin Keskusjärjestölle, kun kuviteltiin että Metsästäjäliitto lakkautetaan.

Muutaman hämmennyksen vuoden jälkeen Metsästäjäliitto pääsi kuitenkin jaloilleen ja oman lehden julkaisemista jatkettiin 1965, tällä kertaa nimellä Urheilumetsästys. Nimi muutettiin Jahdiksi vuonna 1995.

Digitaaliseen arkistoon pääsevät vain Metsästäjäliiton jäsenet jäsennumerollaan. Jotta kirjautuminen on mahdollista, tulee jäsenrekisterissä olla sähköpostiosoite. Jos sähköpostiosoitteesi puuttuu, pyydä seurasi sihteeriä täyttämään se rekisteriin tai ota yhteyttä jäsenrekisterin ylläpitoon smlatkehatieto.fi

Digitaalinen arkisto löytyy OmaMetsosta omametso.metsastajaliitto.fi