Metsästäjäliiton liittohallitus linjasi kokouksessaan kesäkuun 1. päivä 2023, että jatkossa Metsästäjäliiton ampumakilpailuissa tarkastetaan kilpailijoiden vakuutusturva. Ilman todennettua vakuutusturvaa ampuja ei voi osallistua kilpailuun.

Metsästäjäliiton ampumakilpailuissa tarkastetaan kilpailijoiden vakuutusturva

16.06.2023 13:16

Aiemmin riittävästä vakuutusturvasta huolehtiminen on ollut kilpailijan omalla vastuulla, mutta nyt sitä aletaan tarkastamaan. Kilpailijalle tulee riittävä vakuutusturva voimassa olevan metsästyskortin kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluvan metsästysvuoden riistanhoitomaksu on oltava maksettuna.

Metsästäjävakuutuksen kautta tuleva vastuuvakuutus korvaa toiselle henkilölle aiheutetut henkilövahingot, jotka vakuutettu aiheuttaa Metsästäjäliiton kilpailuissa tai ampumaharjoittelussa. Metsästäjävakuutuksen yksityistapaturma taas kattaa vakuutetulle itselleen kilpailuiden tai harjoittelun aikana sattuvat ennalta arvaamattomat ampuma-aseella tapahtuneet tapaturmavahingot.

Lue lisää Metsästäjävakuutuksesta Riistakeskuksen sivuilta >>

Jos kilpailijalla ei ole vielä omaa ampuma-aselupaa, niin jonkun täysi-ikäisen, jolla on lupa vastaavaan aseeseen, on valvottava ammuntaa aina. Tällaisessa tapauksessa valvoja on vastuussa, jos jotain sattuu ja vahinko menee hänen vastuuvakuutuksestansa. Valvojalla on silloin oltava joko kuluvalle vuodelle maksettu metsästyskortti tai henkilökohtainen vastuuvakuutus Ampuma-aselaki 88 §

Jos kilpailijalla ei ole metsästyskorttia, on hänen hankittava henkilökohtainen vastuuvakuutus esim. kotivakuutuksen kautta, joka korvaa ulkopuoliselle ampuma-aseella aiheutetun vahingon. Vakuutuskirja, josta käy ilmi vastuuvakuutuksen voimassaolo, on esitettävä ennen kilpailuun osallistumista.

Metsästäjäliitto on tarkastanut vakuutusyhtiöistä (If, LähiTapiola, Pohjola, Pohjantähti, Turva, Suomen Vahinkovakuutus ja Fennia), että kyseisten yritysten vastuuvakuutus toimii ampumakilpailuissa.

Suomen ampumaurheiluliiton lisenssivakuutus tai RESULin toimintaturva eivät riitä, sillä ne eivät ole voimassa Metsästäjäliiton kilpailuissa. Vastuuvakuutus ei korvaa itselle aiheutuneita tapaturmia ja sitä varten on otettava erillinen tapaturmavakuutus (tämä ei ole pakollinen).

Kuluvalle kilpailukaudelle liittohallitus on linjannut, että piirit tarkastavat SM-kilpailuihin ilmoittamiensa ampujien vakuutusturvan etukäteen. On tärkeää, että ilmoittautumisen yhteydessä piiri voi todentaa vakuutuksen voimassa olon ja sen todentaja voidaan osoittaa jälkikäteen. Viimeinen mahdollisuus esittää kilpailijan voimassa oleva vakuutus on ennen kilpailua kisapaikalla. Kuitenkin suositellaan, että jokainen piiri varmistaa etukäteen kilpailuihin osallistuvien jäsentensä vakuutusturvan. Näin varmistetaan kilpailujen joustavat järjestelyt. Lisäksi kilpailupäivänä vältytään ikävältä yllätykseltä ja kotimatkalta ilman kilpailumahdollisuutta, jos kävisi ilmi, että kilpailijalla ei olekaan vakuutusturvaa esim. maksamatta jääneen riistanhoitomaksun vuoksi.

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö