Hirvipeijaiset ovat monen kylän merkittävin vuotuinen kokoontuminen. Metsästäjäliitto järjestää 100-vuotisjuhliensa kunniaksi juhlapeijaiset 5.–7.11.2021, johon ovat kaikki suomalaiset kutsuttuja! Peijaisia on eri puolilla Suomea yli 50 paikkakunnalla.

Metsästäjäliiton 100-vuotisjuhlia juhlistettiin kaikille avoimilla peijaisilla

02.11.2021 07:49
Peijaiset

Metsästäjäliitto ja sen piirit, yksittäiset metsästysseurat tai useampi metsästysseura yhdessä järjestivät ympäri Suomen kaikille avoimia ja ilmaisia peijaistapahtumia.

Tarjolla hirvi- tai peurakeittoa

Peijaiset ovat perinteikäs syysjuhla, joita metsästysseurat alkoivat 1950-luvulla järjestää jäsenilleen ja maanomistajille. Siitä kehittyi vähitellen tärkeä osa suomalaista juhlaperinnettä ja erävuotta.

Kuten kaikissa peijaisissa, myös juhlapeijaisissa tarjoiltiin hirvi- tai peurakeittoa. Samalla oli mahdollisuus tutustua metsästäjiin ja metsästykseen harrastuksena ja elämäntapana. Kestävästi pyydetty riista on hyvä vaihtoehto myös ympäristön kannalta. Suomessa riistanpyyntiä harjoitetaan kestävän käytön periaatteella. Metsästystä säädellään metsästyslainsäädännöllä ja ottamalla huomioon riistaeläinkantojen suuruus ja kehitys.

Metsästysmuseo kerää perinnetietoa peijaisista

Suomen Metsästysmuseo ja Suomen Metsästäjäliitto keräävät  muistitietoa suomalaisen metsästysjuhlaperinteen vietosta. Museo ottaa mielellään vastaan muistitietoa, puheita, lauluja, ohjelmalehtisiä, valokuvia, videoita ja äänitteitä. Keruu kuuluu osana 100 vuotta täyttävän Suomen Metsästäjäliiton juhlavuoden tapahtumiin.

Lisätietoja:

Tapahtumatuottaja