Pitkäaikainen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja, eräneuvos Juha K. Kairikko on kuollut 28. helmikuuta 75-vuotiaana.

In memoriam: Juha K. Kairikko

28.02.2022 21:31
Metsästäjäliiton pitkäaikaisin toiminnanjohtaja Juha K. Kairikko kuvattiin keväällä 2021 Metsästysmuseossa. Kuva: Pekka Rousi

Juha K. Kairikko tuli Metsästäjäliittoon toiminnanjohtajaksi 1.6.1973 vasta 26-vuotiaana ja omien sanojensa mukaan yllättyi itsekin tullessaan valituksi. Kairikko toimi liitossa toiminnanjohtajana aina 30. syyskuuta 2009 saakka. Hänet tunnettiin liitossa erityisesti Jahti-lehden ahkerana päätoimittajana ja hänelle myönnettiin liiton korkein kultainen ansiomerkki laakerilehväseppelein heinäkuussa 1991. Eräneuvoksen arvonimen hän sai vuonna 2002.

Juha K. Kairikko oli intohimoisesti metsästykseen ja kirjoittamiseen suhtautuva ja hän korosti yhteistyön ja avoimuuden henkeä.

Metsästäjäliiton kaikki toimihenkilöt, liittohallitus ja laaja piirikenttä esittävät syvimmän osanoton Juhan puolisolle sekä lapsille ja lapsenlapsille. Juhan hersyvää tarinankerrontaa jää kaipaamaan laaja joukko paitsi suomalaisia, myös ulkomaisia metsästäjiä sekä ystäviä. Yksi suuri on kauden päättyessä nyt joukostamme poissa.

Juha K. Kairikon haastattelu keväältä 2021 on luettavissa Jahtimediasta.