Toiminnanjohtajan tervehdys: Metsästysturvallisuus on jokaisen metsästäjän asia | Suomen Metsästäjäliitto

Toiminnanjohtajan tervehdys: Metsästysturvallisuus on jokaisen metsästäjän asia

05.10.2023 15:18

Saimme kuulla suru-uutisen Savitaipaleelta viime viikonloppuna. Jänisjahdissa ollut nainen kuoli ampumavamman seurauksena. Kuoleman aiheutti toinen metsästäjä. Onnettomuus on aina traaginen ja ikuiset jäljet jättävä kokemus kaikille tapahtuman osapuolille. Esitän omasta ja Metsästäjäliiton puolesta surunvalittelun uhrin omaisille.

Metsästyksen turvallisuuden varmistaminen kuuluu meistä jokaiselle. Yksikin vahinko on liikaa. Pyydän sinua pysähtymään ja tarkoin miettimään, miten voit varmistaa turvallisen jahdin.

Toivottavasti myös seuraavista neljästä turvallisuusohjeesta on apua, juurruta ne mieleesi:

1. Asetta on aina käsiteltävä kuin se olisi ladattu
  2. Älä ikinä osoita aseen piipulla mitään, mitä ei ole tarkoitus ampua (piippukontrolli)
  3. Pidä sormi pois liipaisimelta (sormikontrolli)
  4. Ole varma kohteesta

Jos huomaat, että jahtikaverisi aseenkäsittely on turvatonta, sinulla on oikeus ja myös velvollisuus mainita siitä hänelle. Ja jos kaverisi pyytää sinua olemaan huolellisempi aseen käsittelyssä, älä ota nokkiisi, vaan kiitä jahtikumppania.

Terveisin,

Jaakko Silpola

Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja

Lue Jahtimediasta ampumakouluttajan vinkit turvalliseen aseenkäsittelyyn