Suomen Metsästäjäliitto on laatinut suosituksia koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Aineistoa päivitetään ja tarkennetaan muuttuvien ohjeistusten mukaisesti.

Korona-ohjeita 2022

10.01.2022 10:58

THL:n perussuositukset: (www.thl.fi)

1. Ota rokote.
  2. Jos sairastut, pysy kotona.
  3. Muista hygienia: kädet, maski, turvaväli.
  4. Pidä Koronavilkku päällä.
  5. Käytä koronapassia.

Voimassa olevien suositusten ja rajoitusten noudattaminen on yhä tärkeää epidemian hillitsemiseksi.

Tapahtumien järjestäminen

Yhteisöjen kokousten järjestämistä koskeva väliaikainen poikkeuslaki on voimassa 30.6.2022 asti

Tarkista Finlexin sivuilta laki väliaikaisesta poikkeamisesta yhdistyslaista

Metsästysseuran kokoukset, peijaiset ja jahdit (seuruemetsästys, yhteisjahti, vierasjahti, kyttäysjahti, muutaman seuran yhteinen jahti, rajattuna kutsuvierasjahti) ovat yksityistilaisuuksia, jos osallistujat on rajattu jollakin tavalla (esim. seuran jäsenet, nimetyt kutsuvieraat/sidosryhmät, maanomistajat, sukulaiset jne.).

Näin ollen niitä ei myöskään koske aluehallintoviraston määräämät kokoontumisrajoitukset. Sen sijaan tartuntatautilain pykälän 58 c hygieniavaatimukset koskevat myös näitä tilaisuuksia. Suositus on, että edellä mainitut kokoukset ja vastaavat järjestetään mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksillä.

Sen sijaan, jos jahtitapahtumaan on vapaa pääsy halukkaille vaikkapa paikallislehti-ilmoituksella tai verkkosivuilmoituksella, kyse on tällöin yleisötapahtumasta (esim. taannoiset Suomen suurimmat peijaiset yleisötapahtumana, erätulet yleisötapahtumana jne.).

Myös useita satoja osallistujia sisältävä kokous voidaan katsoa yleisötilaisuudeksi, jota aluehallintoviraston kokoontumisrajoitukset koskevat.

Lisätietoja: