Toissa viikolla Irlannin Enniscorthyyn kokoontunut Waterfowlers’ Network sai paikalliselta jäsenjärjestöltään merkittävän lahjoituksen käytettäväksi Suomessa tapahtuviin elinympäristötöihin.

Kaksi ulkomaista rahalahjoitusta SOTKA-hankkeeseen – 25 000 euroa Irlannista

26.02.2024 11:36
Kaksi ulkomaista rahalahjoitusta SOTKA-hankkeeseen – 25 000 euroa Irlannista

Irlantilainen National Association of Regional Game Councils (NARGC) on kerännyt nyt luovutetun 25 000 euron summan jäsenmaksuina sekä lahjoituksena käytettäväksi SOTKA-kosteikkohankkeessa vesilintujen ja kahlaajien elinympäristöjen hoitoon seuraavan viiden vuoden aikana. Irlantilaisen lahjoituksen lisäksi tanskalainen Jægernes Naturfond on luovuttanut yhteensä 2 325 euroa samaan rahastoon.

Waterfowlers’ Network toimii Euroopan mittakaavassa riistanhoitolahjoitusten vastaanottajana ja ohjaa kertyneitä varoja edelleen nimenomaan poikastuotantoalueiden hankkeiden toteuttamiseen. Kertyneitä varoja voidaan käyttää Suomessa kunnostuskohteiden omarahoitusosuuksien kustannuksissa.

Suomen Riistanhoito-Säätiö tekee WN:n kanssa varainhankinnan yhteistyötä koko Euroopan alueella. Kansallisesti Riistanhoitosäätiö on mm. perustanut digitaalisen Sorsabonus-kortin, jonka avulla saa tuotealennuksia hankinnoista yhteistyökumppaneiden liikkeistä. Yhden Sorsabonus-kortin lunastamisella voit auttaa aarilla poikastuotantoalueiden perustamista.

Suomalainen SOTKA-elinympäristötyö on Euroopassa arvostettua ja monet kansainväliset kumppanimme ovat avoimen ihailevia nykyisten hankkeiden käytännöille. Muuttoreitin varrella jäsenmaissa vesilintujen lisääntymis- ja levähdysalueiden merkitys tiedetään tärkeäksi. Ilman panostusta poikastuotantoomme sekä kestävään käyttöön, syysmuuttavien vesilintujen määrät jäävät nykyistäkin alhaisimmiksi. Koko muuttoreitille ollaan pikkuhiljaa kehittämässä ns. Flyway -kokonaissuunnitelmaan, joka jatkossa pystyisi nykyistä paremmin reagoimaan kannanvaihteluihin ja ohjaamaan jäsenmaiden kestävän vesilinnustuksen toteutumista.

Waterfowlers’ Network on 2019 perustettu 7 eurooppalaisen metsästysjärjestön yhteistyöelin, jonka tarkoituksena on parantaa tiedonkeruuta, palauttaa elinympäristöjä ja osallistua aktiivisesti kestävän metsästystavan kehittämiseen. Suomen Metsästäjäliitto on ryhmän jäsen ja edustaa maantieteellisesti Euroopan tärkeintä vesilintujen lisääntymisaluetta sekä flywayn eli muuttoreitin pysäkkiä. Järjestö kokoontuu vuosittain eri jäsenvaltioon kehittämään toimintaansa ja päivittämään ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset vesilintutilanteet. Yhteydenpito täydentyy säännöllisesti verkossa pidettävillä kokouksilla.

Seuraava eurooppalaisen vesilintuverkoston kokous järjestetään 2025 Lahdessa ja järjestämisvastuu on Metsästäjäliitolla. Toivotamme eurooppalaiset kollegamme tervetulleiksi vesilintujen suurmaahan!

Waterfowlers Network vastaanotti Irlannin suurimman metsästysjärjestön luovuttaman 25 000e lahjoituksen käytettäväksi Suomen kosteikkoluonnon hoitoon SOTKA kosteikkohankkeessa. Kuvassa oikealla sekkiä luovuttamassa puheenjohtaja John Butler, NARGC ja vasemmalla vastaanottamassa puheenjohtaja Claus Lind Christensen, Waterfowlers Network. Taustalla kuuden mukana olleen jäsenmaan edustajat. KUVA: Claus Lind Christensen

Veli-Matti Pekkarinen
lintuvesiasiantuntija