Metsästäjäliitto on toimittanut järjestön sisäisen kontaktin kautta 6 500 paria kädenlämmittimiä energiakatkoksista kärsivälle kriisialueelle Ukrainaan.

Kädenlämmittimiä kriisialueelle

24.02.2023 13:06

Vuoden kestänyt sota Ukrainassa on herättänyt monissa suomalaisissa auttamisen halun ja Metsästäjäliitolta on kyselty myös mahdollisuuksia järjestää keräyksiä Ukrainan avuksi. Metsästäjäliitto on luottamushenkilöidensä kanssa pohtinut asiaa ja todennut, ettei liitolla ole avustamiseen tarvittavaa osaamista kriisialueilla toimimiseen.

Metsästäjäliiton jäsenet ovat olleet järkyttyneitä Ukrainan tilanteen takia, mutta liitolla ei valitettavasti ole kriisiavustamiseen tarvittavaa asiantuntemusta, osaamista, resursseja eikä kanavia. Sattumalta järjestön sisältä löytyneen tutun ja luotettavan henkilön kautta pystyttiin toimittamaan Metsästäjäliiton omia itsestäänlämpiäviä kädenlämmittimiä varmuudella suoraan kriisialueelle.

Metsästäjäliitto toivoo, että metsästäjät auttavat ukrainalaisia antamalla apua tunnettujen toimijoiden kautta. Sosiaalisessa mediassa pyörii lukuisia rahankeräyskampanjoita. Rahankeräysten laillisuus kannattaa aina varmistaa, koska auttamisenhalu houkuttelee myös huijarit liikkeelle.

Vastuullinen lahjoittaminen ry on varainhankintaa harjoittavien yleishyödyllisten yhteisöjen yhteistyöverkosto. Suomen Metsästäjäliitto on yksin VaLan jäsenjärjestöistä. VaLan jäsenyhteisöt edustavat noin miljoonaa lahjoittajaa ja tukijaa.