Suden tai susien on raportoitu hyökänneen kaksi eri kertaa lasten kimppuun Hollannissa kuluvan kesän aikana. Susi hyökkäsi 5-vuotiaan tytön päälle tätä purren heinäkuun puolivälissä Leusdenissa, Amsterdamista 50 kilometriä kaakkoon. Toinen tapaus sattui kuun lopussa lähellä edellistä paikkaa Austerlitzissa, kun susi kaatoi tytön.

Hollannissa sudet hyökänneet lasten kimppuun

02.09.2024 11:35

Molemmissa tapauksissa hyökänneeksi eläimeksi varmistui susi DNA-näyteanalyysien perusteella. Viranomaiset ovat varoittaneet ihmisiä ulkoilemasta lasten kanssa tietyillä metsäisillä susien asuttamilla ulkoilualueilla.

Hollannissa on raportoitu myös suden tappamasta koirasta tätä ulkoilutettaessa, ja toisesta tapauksesta, jossa koiraa raadeltiin. Edellisten tapausten lisäksi sudet ovat hyökänneet Hollannissa satojen kotieläinten kimppuun tämän vuoden aikana. Kotieläinvahingot ovat nyt merkittävästi suurempia kuin viime vuonna.

Vuonna 2023 Hollannissa raportoitiin susilaumoja olevan vähintään yhdeksän. Susia on maassa kaikkiaan vähintään viisikymmentä.

Romaniassa karhut tappavat ihmisiä

Yle uutisoi heinäkuussa Romanian ympäristöministeriltä saatuna tietona, että karhut ovat tappaneet 26 ihmistä ja haavoittaneet 274 ihmistä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kun karhu tappoi tänä kesänä vaeltajan, maa lopetti karhun suojelun EU:n suojelumääräyksistä huolimatta ja myönsi metsästysluvan 500 karhulle. Romaniassa karhujen määrä on kasvanut 8000 eläimen tasolle, kun karhun metsästys on ollut kiellettyä kahdeksan vuoden ajan.

Suomessa kaikkien suurpetojen metsästys on estetty

Kaikkien suurpetojen metsästys Suomessa on estetty, kun oikeuslaitos on systemaattisesti hylännyt jo muutaman vuoden ajan suurpetojen metsästykseen myönnetyt poikkeusluvat. Oikeuden päätösten jälkeen riistaviranomainen ei ole viimeisen vuoden aikana myöntänyt suden ja karhun kannanhoidollisen metsästyksen poikkeuslupia Lieksaan myönnettyä karhulupaa lukuun ottamatta. Senkin hallinto-oikeus asetti toimeenpanokieltoon valituksen jälkeen.

Suomen Metsästäjäliitto katsoo, että Suomen suurpetotilanne on kestämätön. Susia on Suomessa Luonnonvarakeskuksen (Luke) virallisen tilaston mukaan tänä kesänä jopa noin 500, karhuja on noin 2000, ilveksiä vähän enemmän. Metsästäjät arvioivat suurpetoja olevan jopa selkeästi enemmän kuin mitä Luke arvioi.

Ruotsissa karhua, sutta ja ilvestä sekä Virossa karhua metsästetään samojen EU-suojelukriteerien alaisuudessa kuin Suomessa. Suomessa kuitenkin oikeuslaitos estää suurpetojen metsästyksen eikä viranomainen myönnä enää poikkeuslupia. Metsästäjäliitto kysyykin, kuka ottaa tilanteesta vastuun, kun suurpeto hyökkää ihmisen kimppuun?

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, viestintäpäällikkö