Poliisihallitus tulkitsee, että autolla tiellä ajaminen ja havaintojen tekeminen ei ole jäljittämistä. Siten riistaeläimen jälkien etsiminen autolla tieltä on laillista.

Autoa voi käyttää tiellä riistan jälkien havainnointiin

18.08.2023 08:34

Metsästäjäliiton Jahti-lehdessä on vuonna 2023 ”Kysy meiltä” -palstalla pohdittu moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttöä riistan jälkien etsimisessä. Jahdin numerossa 2/2023 kysyttiin, voiko riistaeläimen jäljen etsiä maastossa moottorikelkalla ja seuraavassa numerossa 3/2023 esitettiin jatkokysymys, voiko autolla etsiä jälkiä ennen metsästyksen aloittamista. Molempien kysymysten asiantuntijavastauksessa todettiin moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämisen jälkien etsimisessä olevan kiellettyä metsästyslain 32 § perusteella.

Palstan vastaukset ovat herättäneet kysymyksiä kentällä. Metsästäjäliitto pyysi poliisihallitukselta linjauksia alla esitettyihin kysymyksiin ja Poliisihallitus linjasi, että auton käyttö jälkien etsimisessä tieltä on sallittua. Metsästäjäliitto kiittää poliisia nopeasti saaduista vastauksista ennen karhunmetsästyksen käynnistymistä.

Metsästäjäliitto: Saako moottorikäyttöisellä ajoneuvolla (esim. auto) etsiä jäljen tieltä ennen metsästyksen aloittamista?

Poliisihallituksen vastaus: Tiellä saa ajaa, ja tieltä saa tehdä havaintoja. Lähtökohtaisesti tulkintamme on, että tiellä ajaminen ja havaintojen tekeminen ei täytä jäljittämisen määritelmää. Jos tiellä ajaessa havaitsee jäljet, ja aloittaa metsästyksen, siirrytään Metsästyslain 32§ 2 momentin rajoitteisiin, eli ei saa ampua moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä. Eli käytännössä havaittaessa jäljet, tulee siirtyä jälkien seuraamiseen (jäljittämiseen) ilman moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Mikäli autoa käyttää maastossa jälkien etsintään, ollaan jäljittämisessä, ja siis kielletyssä toiminnassa.

Metsästäjäliitto: Saako moottorikäyttöisellä ajoneuvolla (esim. moottorikelkka, mönkijä tms.) etsiä jäljen maastosta ennen metsästyksen aloittamista?

Poliisihallituksen vastaus: Ei saa, jos maastosta etsitään jälkiä tarkoituksena aloittaa metsästys. Tällöin kyse olisi Metsästyslain 32 § 1 momentin mukaisesta jäljittämisestä. Jos sitä vastoin esim. ajettaessa moottorikelkkareitillä havaitaan jäljet, tilanne on toinen, eli käytännössä sama kuin auto tiellä (kts. edellinen vastaus). Silloin pitää muistaa, että mikäli lähtee seuraamaan jälkiä kelkalla, ollaan taas jäljittämisessä, ja siis kielletyssä toiminnassa.

Poliisihallitus muistuttaa lisäksi, että pitää tässä kokonaisuudessa huomioida myös Metsästyslain 35 § rajoitteet metsästysaseen kuljettamisesta. Tähän poliisi on antanut Metsähallituksen kanssa yhteisen tulkintaohjeen.

Lue lisää aseiden kuljettamisesta maastossa

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö