EU-komissio kerää kansalaisilta palautetta siitä, onko hyljetuotteiden kauppakiellolla vaikutuksia esimerkiksi hyljekannan säätelyyn tai kalastuselinkeinolle. Maa- ja metsätalousministeriö kannustaa antamaan EU:lle palautetta asiasta.

Anna EU:lle hylkeenmetsästykseen vaikuttavaa palautetta

13.06.2024 07:47

Hyljetuotteiden kauppa on ollut EU:ssa kiellettyä vuodesta 2009. Kauppakielto on näivettänyt ammattimaisen hylkeenpyynnin Suomen merialueilla ja hyljekannat ovat kasvaneet voimakkaasti. Kasvaneet hyljekannat vaarantavat vaelluskalakantojen ja ammattikalastuksen elinvoiman.

Näistä syistä Metsästäjäliitto vastustikin voimakkaasti kauppakiellon asettamista. Suomen nykyinen hallitus on tunnistanut ongelmat ja ottanut hallitusohjelmaansa hylkeenmetsästyksen tehostamisen merialueilla.

Nyt asiaan on mahdollista vaikuttaa. EU-komissio haluaa arvioida, onko hyljetuotteiden kaupan kiellon jatkaminen tarkoituksenmukaista, ja kerää siksi kansalaisilta palautetta. Metsästäjäliitto, kuten myös maa- ja metsätalousministeriö, kannustavat metsästäjiä kertomaan näkemyksensä. Lue ministeriön kehotus täältä.

Toimi näin:

• Mene EU-komission suomenkieliselle palautesivulle tästä.
  • Paina Anna palautetta -nappia.
  • Vaihda sisäänkirjautumissivun oikean yläkulman vetolaatikosta kieleksi suomi.
  • Kirjaudu sisään tunnistautumalla joko Googlen tai Facebookin tunnuksilla tai luomalla tili.
  • Voit kirjoittaa näkemyksesi palautekenttään suomeksi.
  • Komissio on erityisen kiinnostunut kuulemaan, onko kiellolla vaikutuksia hyljekannan koon säätelemiseen tai elinkeinojen harjoittamiseen.

Palautekysely on auki 7.8.2024 asti.