Suurpetoseminaari 17.11.2022

Metsästäjäliitto järjesti Suurpetoseminaarin torstaina 17.11. klo 12.00-15.15 Helsingissä, Hotel Arthurissa. Seminaari oli kaikille avoin. Tilaisuus livestriimattiin, josta tallenne on katsottavissa alta.

Seminaarin teemana on suurpetojen kannanhoidollinen metsästys. Valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen tuo maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen.

Tilaisuuden aikana kuullaan kansainvälisiä terveisiä Ruotsin metsästäjäliitosta suurpetovastaava Gunnar Glöerseniltä ja metsästäjien EU-etujärjestön FACE:n pääsihteeriltä David Scallanilta sekä kotimainen asiantuntijapuheenvuoro Riistakeskuksen julkisten hallintotehtävien päällikkö Sauli Härköseltä. Videoterveiset yleisölle lähettää toimeenpanokieltoon laitetun karhunmetsästyksen poikkeusluvan haltija, metsästäjä Mika Juntunen, Juukasta, Pohjois-Karjalasta.

Asiantuntijapuheenvuorojen jälkeen seminaarissa on kaksi paneelia:

Paneeli 1:

Suurpetojen kannanhoidollisen metsästyksen varmistaminen ja lainsäädännölliset kehitystarpeet - karhunmetsästyksen poikkeusluvan haltija, metsästäjä Mika Juntunen, Juuka, Pohjois-Karjala, julkisten hallintotehtävien päällikkö Sauli Härkönen, Suomen riistakeskus, rikosylikomisario Harri-Pekka Pohjolainen, Poliisi, kenttäjohtaja Timo Leskinen, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK), erityisasiantuntija Jussi Laanikari, Maa- ja metsätalousministeriö (MMM), luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors, Suomen Metsästäjäliitto. Paneelin puheenjohtajana toimii päätoimittaja Jouni Kemppainen, Maaseudun Tulevaisuus.

Paneeli 2:
Mitä suurimmat puolueet haluavat tehdä suurpetojen kannanhoidolliseen metsästyksen varmistamiseksi?

Paneeliin osallistuvat kansanedustajat: Suomen Sosialidemokraattinen puolue SDP Raimo Piirainen, Perussuomalaiset Jenna Simula, Kokoomus Markku Eestilä, Keskusta Anne Kalmari, Vihreät, Jenni Pitko. Keskustelua johtaa toimittaja Pekka Ervasti.

Katso tilaisuuden tarkka aikataulu tästä.

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö