Nyt juhlitaan - Tulkaa mukaan!

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta tänä vuonna. Metsästäjäliitto ja metsästäjät osallistuvat Suomi 100 -juhlintaan järjestämällä Suomen suurimmat peijaiset pyhäinpäivänä 4.11. Suomen suurimmat peijaiset on osa Syödään yhdessä -ilmiötä, jota koordinoi suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ELO-säätiö. Peijaistapahtuman ideana on antaa suomalaisille maistuva lahja: tarjotaan lämmintä riistaruokaa ulkona useilla paikkakunnilla samaan aikaan.

Yhdessä!

Koko vuoden kantavana teemana on yhdessä tekeminen. Ympäri maata Metsästäjäliiton piirit sekä yksittäiset metsästysseurat tai usea seura yhdessä voivat järjestää kaikelle kansalle avoimen peijaistapahtuman yleisellä paikalla, esimerkiksi torilla, kauppakeskuksen edessä tai muulla keskeisellä paikalla. Peijaisissa tarjoillaan kansalle esimerkiksi hirvi- tai peurakeittoa tai muuta riistaruokaa.

Positiivinen kuva metsästäjistä

Maamme asuttivat aikoinaan metsästäjät ja kalastajat. Vuosisatojen aikana suomalainen luonto on kasvattanut kansamme antimillaan. Suomalainen metsästäjä hyödyntää riistakantoja kestävän käytön periaattein ja elinympäristöjä hoitaen.

Mutta kuinka moni tavallinen suomalainen tämän tietää?

Peijaisten yhteydessä metsästäjillä on mainio tilaisuus edistää metsästyksen ja riistaruoan positiivista julkisuuskuvaa. Tarkoituksena on nostaa esille ensisijaisesti terveellinen, ekologinen riistaruoka, jota voi rohkeasti kutsua todelliseksi superlähiruoaksi.

Vain yllättävän harvassa suomalaisessa perheessä syödään enää päivittäin yhdessä. Syödään yhdessä -ilmiötä koordinoivan Elo-säätiön johtaja, Seija Kurunmäki ihastuikin Suomen suurimpiin peijaisiin kertaheitolla.

– Peijaisethan ovat suomalaista yhdessä syömistä parhaimmillaan! Metsästäjäliiton tapahtumassa hienoa on se, että riistaruokaa todella tarjotaan ihmisiltä ihmisille. Yhteinen ruokahetki on hieno, lämmin tapa kohdata toisiamme. Ja toki riista, jos mikä, sopii isänmaamme juhlaruoaksi, Kurunmäki hehkuttaa.

Viestintäapua liitosta

Metsästäjäliitto tarjoaa tapahtumajärjestäjille viestinnällistä materiaalia, kuten tapahtumajulistepohjan ja muokattavissa olevia tiedotepohjia, joita voi hyödyntää tapahtuman markkinoinnissa. Jokainen seura voi kuitenkin tehdä tapahtumasta tai juhlasta omannäköisensä, ja toteutuksessa on vapaat kädet.

Peijaiset alkavat syksyn aikana näkyä liiton kaikissa medioissa, kuten verkkosivuilla ja Facebookissa. Jahti-lehdessä koko vuoden mukana ollut riistaruoka-aiheinen juttusarja jatkuu itsenäisyyspäivään asti.

Piirien ja seurojen tapahtumien lisäksi liiton toimisto järjestää Helsingissä peijaisten päätapahtuman lauantaina 4.11. yhteistyössä Uudenmaan piirin ja Syödään yhdessä -kumppaneiden kanssa. Tapahtumalle halutaan valtakunnallista medianäkyvyyttä, ja sitä kautta positiivista julkisuutta metsästykselle.

Kiinnostuitko?  Ilmoittaudu mukaan!

Kaipaatko vinkkejä tapahtuman järjestämiseen? Ohjeita ja vinkkejä

Apuja tiedottamiseen? Materiaalipankki

Mitkä ovat peijaiset? Lue peijaisten historiasta

Järjestetään yhdessä Suomen suurimmat peijaiset! Kaikki on kutsuttu, juhlat voivat alkaa!