Nyt juhlitaan - Tulkaa mukaan!

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta tänä vuonna. Metsästäjäliitto ja metsästäjät osallistuvat Suomi 100 -juhlintaan järjestämällä Suomen suurimmat peijaiset pyhäinpäivänä 4.11.2017. KATSO tästä oman paikkakuntasi tapahtuman tiedot:

Etelä-Häme

Eräsavu, Nyynäistentie 836, 12540 Launonen 18:00 Kormu-Launonen Metsäveikot ry
Hämeenlinna, Hauho, Sappee aamusta liikkeelle Sappeen Eräveikot ry

Kainuu

Paikka Aika Järjestäjä
Metsolan koulu, Rautavaarantie 51, 74390 Laakajärvi 16:00 Laakajärven Riistamiehet Ry

Keskipohja

Houraatintie 10  11:00-16:00 Lohtajan Metsästysseura ry
Nikulan ravirata, Raviradantie 36 69600 Kaustinen 13:00-17:00 Kaustisen metsästysseura, Kaustisen ylikylien metsästysseura ja Salonkylä-Viiperi mersästysseura

Haapajärvi, Parkkila kyläkoulu

12:00 - 15:00 Haapajärven Pohjoinen metsästysseura ry
Kälviän tori, Ullava M-Market Lukkarin piha. Kaksi paikkaa. 12:00 Kälviän-Ullavan Rhy:n seurat 7kpl
Oulaisten tori Keskuskatu 2 Oulainen 11:00-13:00 Oulaisten Metsästysseura, Piipsjärven Metsästäjät, Matkanivan Metsästysseura, Hanhelan Metsästysseura

Keski-Suomi

Kalmarin Kangastie 20, 43270 Kalmari 16:00 Kalmarin Hirvimiehet ry
Hytölän Koulu, Suolahdentie 610 44330 Hytölä 14:00 Ilomäen Erä Ry ja Hytölän Hirviseurue

Kymi

Suoanttilan Seurapirtti  19:00 Suoanttilan Metsästysseura ry
Metsästysmaja, Mustasuonmetsäautotie 400 (Vatilantie 280 kohdalta alkaa tie), 49220 Siltakylä  14:00 Myllykylän Erä ry
Raussilan kylätalo Pitkäkuja 9  18:00 Metsästysyhdistys Jahti ry
Miehikkälän koulu, Keskustie, 49700 Miehikkälä  14:00 Saivikkalan Erä ry
Eräkeskus, Iitinkirkontie 180, 47650 Kimola 17:00 Kimolan Riistamiehet ry
Kymentaka, Seuratalo, Iitti 18:00 Kymentaan Metsästyseura ry
Toimintakeskus, Amerikanraitti 176, 47400 Kausala 13:00 Keski-Iitin maamiesseura / riistajaosto
Hirvikosken Eränkävijöiden metsästysmaja, Selkätie 320 49290 Vastila 16:00 Hirvikosken Eränkävijät ry
Aitomäen NS-talo, Aitomäentie 1007, 45100 Kouvola 12:00 Aitomäen riistamiehet ry

Lappi

Paikka Aika Järjestäjä
K-Citymarket Rovaniemi, Saarenkylä Pulkamontie 1 11:00 Suomen Metsästäjäliiton Lapin piiri ry ja metsästysseurat
K-Supermarket Kauppapaikka, Kirkkokatu 5, 98100 Kemijärvi 12:00-15:00 Kemijärven RHY:n metsästysseuroja ja hirvenmetsästysryhmiä
Törmäsen Keidas, Rovaniementie 671 b, 99800 Ivalo 12:00-16:00 Törmäsen Eränkävijäin Metsästys- ja Kalastusyhdistys, TEM´s ry
Kairalan Kievari, Vallovaarantie 209, 98900 Salla  18:00 Keminniemen Erä, Siuloivan Kiertäjät

Oulu

Paikka Aika Järjestäjä
Jedun ruokala, Keskustie 29 92620 Piippola 15:00 alkaen Piippolan Metsästysyhdistys ry

Pohjanmaa

Seinäjoen Prisma 10:00 Suomen Metsästäjäliiton Pohjanmaan piiri ry
Niemisveden vanha koulu, os. Niemisvedentie 774, Ähtäri  15:00 Nuoramon metsästysseura ry
Myrkyn Nuorisoseura, Peräläntie 8 64370 Myrkky 12:00-15:00 Myrkyn Metsänkävijät ry
Päntäneen nuorisoseurantalo, Päntäneen paikallistie 32 61980 Päntäne 12:00 Päntäneen Metsästysseura
Kristiinantie 8, 64350 Karijoki  11:00-15:00 Karijoen metsästyseura ry.
Seinäjärven kylätalo, Sulkavankyläntie 14:00-15:30 Seinäjärven Erä ry
Sotkan Erähovi, Erähovintie 60 12:00-16:00 Kauhajoen Metsästysseura ry
Saarentie 1. 61100 Peräseinäjoki 12:00-15:00 Peräseinäjoen Metsästysseura. Hirvipäivälliset

Pohjois-Häme

Kangasalan tori, Torikatu Kangasala 12:00-15:00 Kangasalan riistanhoitoyhdistys
Virrat Perinnekylä, Mikontalon ravintola , Herrasentie 14 34800 Virrat 14:00 Virrat riistanhoitoyhdistys ja 24 seuraa
Nuorisoseurantalo Harjula, Harjulantie 10, 37420 Vesilahti 12:00 Maajussi Metsästäjät ry

Pohjois-Karjala

Paikka Aika Järjestäjä
Kunnasniemen Kylätalo Kunnaspirtti, Kunnaspirtintie 2, 80510 Onttola 13:00 Kunnasniemen Kytät Ry

Pohjois-Savo

Paikka Aika Järjestäjä
Koulutie 9 , 73900 Rautavaara 13:00 Rautavaaran kunta, Rautavaaran seurakunta , Rautavaaran rhy ja metsästysseurat

Hirvimaja, Vesipurontie, 74200 Vieremä

12:00-14:00

Riitalehdon Riistamiehet ry, Hirviporukka ja Ameriikan maa-ja kotitalousseura ry
Kinahmi-Konttimäen nuorisoseurantalo, Sänkimäentie 252, 73350 Haluna 13:00 Länsi-Nilsiän Erämiehet ry
Kaavin tori (Keskustie 1, 73600 Kaavi)  13:00 Kaavin hirvenmetsästyksen yhteislupaporukka
Kylpylähotelli Kunnonpaikka, Jokiharjuntie 3, 70910 Vuorela 19:00 Kylpylähotelli Kunnonpaikka
Palonurmen Poukama, Palonurmentie 646, 73810 Palonurmi 13:00-16:00 Ahmapuron Erä, Itä-Nilsiän Metsäsätysseura, Pohjois-Nilsiä Erä, Raatin Eräpojat, Siikajärven Erämiehet, Pakassalon Erä

Satakunta

Paikka   HUOM! Osa tapahtumista muista poiketen perjantaina 3.11. ja la 11.11. (merkitty erikseen)  Aika  Järjestäjä
Merikarvian S-Market, Kauppatie 51, 29900 Merikarvia pe 3.11.2017 klo 11:00 Merikarvian Metsästysseurat (9 seuraa)
K-Supermarket  Lautturi Särmänkatu 1, 32700 Huittinen pe 3.11.2017 klo 14:00-18:00 Huittisten alueen metsästysseurat: Ms Ilo, Huittisten Ms Paukku, Palojoen Ms Repo, Vampulan Ms Hukka ja Keikyän Ms Eräveikot
Kauvatsan Seuraintalo pe 3.11.2017 klo 15:00-18:00 Kauvatsan Metsästysyhdistys, Lievijärven Metsästysyhdistys, Sääksjärven Eränkävijät, Pyyntiveikot, Jokilaakson Metsästäjät
Kokemäen seuratalo pe 3.11.2017 klo 12:00-15:00 Kokemäen-Kauvatsan riistahoitoyhdistyksen alueen metsästysseurat
Mouhijärven tori, Uotsolantie 37, 38460 Sastamala pe 3.11.2017 klo 9:00 – 13:00 Mouhijärven Metsästysseura Ry
Noormarkun koulut, koululaisille hirvikeittolounas pe 3.11.2017 Noormarkun erämiehet, A.Ahlströmin Hirviporukka
Noormarkun keskusta 12:00 Noormarkun Erämiehet ry, A.Ahlströmin hirviporukka
Ikaalisten tori 12:00 Ikaalisten-Jämijärven yhteislupaan kuuluvat seurat
Kiukaisten uusi paloasema 12:00 - 15:00 Kiukaisten Metsästäjat ry
Keskustan koulu, Karjalankatu 7, 38700 Kankaanpää 12:00-15:00 Kankaanpään metsästysyhdistys ry + 8 naapuriseuraa
Pietarinaukio, Lauttakyläntie, 31900 Punkalaidun 12:00 Punkalaitumen metsästysseurat ja RHY:  Kanteenmaan Ms, Jalasjoen Ms, Metsästysseura Haukka, Punkalaitumen Ms ja seurue Kotka
Suodenniemen K-Market, Kirkkotie 2 38510 Sastamala la 11.11.2017 klo 9:00-13:00 Suodenniemen Metsästysseura Ry

Suur-Savo

Paikka Aika Järjestäjä
Graanin kauppakeskus Graanintie 1, Mikkeli 12:00 Suomen Metsästäjäliiton Suur-Savon piiri ja Mikkelin alueen metsästysseurat
Rantasalmi keskusta S-Marketin piha tai tori 12:00 - 14:00 Asikkalan kylän hs, Tervajoen hs ja kaikki Rantasalmen hirviseurat yhdessä

Uusimaa

Paikka Aika Järjestäjä
Kansalaistori, Alvar Aallon kuja 1, Helsinki 11:00-14:00 Suomen Metsästäjäliitto ry
Nummenpään koulu, Leppälammentie 69 13:00-15:00 Nummenpään metsästysseura ry

Varsinais-Suomi

Paikka Aika Järjestäjä
Kojonperäntie 647, 32260 Loimaa 11:00-14:00 Kojonkulman seudun metsästysseura ry
Säkyläntie 215, 32514 Loimaa 11:00-14:00 Virttaan Erä-Veikot

S-market, Sauvo

10:00 alkaen Paimionlahden riistanhoitoyhdistys ry
Metolantie 260-8, 25460 KISKO 12:00-16:00 Länsi-Kiskon Metsästäjät ry
Myllytyry Hajala (Salo) 12:00-15:00 Hajalan Metsästysseura ry
Seuraintalo Suojala, Turuntie 15, 32500 Oripää 11:00 Oripään Metsästysseura ry
Parravahantie 70, 32300 Mellilä 12:00-15:00 Mellilän Metsästäjät ry
Mynämäen tori 13:00-15:00 Ms Mynämäen Erä ry, Ms Mynämäen Repo ry, Karjalan Korvenkävijät ry, Wirmon martat ry
Kustavin suvitori, Kivimaantie 9, 23360 Kustavi 12:30 Telkän Hirviseurue ry

Yhdessä!

Suomen suurimmat peijaiset on osa Syödään yhdessä -ilmiötä, jota koordinoi suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ELO-säätiö. Peijaistapahtuman ideana on antaa suomalaisille maistuva lahja: tarjotaan lämmintä riistaruokaa ulkona useilla paikkakunnilla samaan aikaan. Koko vuoden kantavana teemana on yhdessä tekeminen. Ympäri maata Metsästäjäliiton piirit sekä yksittäiset metsästysseurat tai usea seura yhdessä voivat järjestää kaikelle kansalle avoimen peijaistapahtuman yleisellä paikalla, esimerkiksi torilla, kauppakeskuksen edessä tai muulla keskeisellä paikalla. Peijaisissa tarjoillaan kansalle esimerkiksi hirvi- tai peurakeittoa tai muuta riistaruokaa.

Positiivinen kuva metsästäjistä

Maamme asuttivat aikoinaan metsästäjät ja kalastajat. Vuosisatojen aikana suomalainen luonto on kasvattanut kansamme antimillaan. Suomalainen metsästäjä hyödyntää riistakantoja kestävän käytön periaattein ja elinympäristöjä hoitaen.

Mutta kuinka moni tavallinen suomalainen tämän tietää?

Peijaisten yhteydessä metsästäjillä on mainio tilaisuus edistää metsästyksen ja riistaruoan positiivista julkisuuskuvaa. Tarkoituksena on nostaa esille ensisijaisesti terveellinen, ekologinen riistaruoka, jota voi rohkeasti kutsua todelliseksi superlähiruoaksi.

Vain yllättävän harvassa suomalaisessa perheessä syödään enää päivittäin yhdessä. Syödään yhdessä -ilmiötä koordinoivan Elo-säätiön johtaja, Seija Kurunmäki ihastuikin Suomen suurimpiin peijaisiin kertaheitolla.

– Peijaisethan ovat suomalaista yhdessä syömistä parhaimmillaan! Metsästäjäliiton tapahtumassa hienoa on se, että riistaruokaa todella tarjotaan ihmisiltä ihmisille. Yhteinen ruokahetki on hieno, lämmin tapa kohdata toisiamme. Ja toki riista, jos mikä, sopii isänmaamme juhlaruoaksi, Kurunmäki hehkuttaa.

Viestintäapua liitosta

Metsästäjäliitto tarjoaa tapahtumajärjestäjille viestinnällistä materiaalia, kuten tapahtumajulistepohjan ja muokattavissa olevia tiedotepohjia, joita voi hyödyntää tapahtuman markkinoinnissa. Jokainen seura voi kuitenkin tehdä tapahtumasta tai juhlasta omannäköisensä, ja toteutuksessa on vapaat kädet.

Peijaiset alkavat syksyn aikana näkyä liiton kaikissa medioissa, kuten verkkosivuilla ja Facebookissa. Jahti-lehdessä koko vuoden mukana ollut riistaruoka-aiheinen juttusarja jatkuu itsenäisyyspäivään asti.

Piirien ja seurojen tapahtumien lisäksi liiton toimisto järjestää Helsingissä peijaisten päätapahtuman lauantaina 4.11. yhteistyössä Uudenmaan piirin ja Syödään yhdessä -kumppaneiden kanssa. Tapahtumalle halutaan valtakunnallista medianäkyvyyttä, ja sitä kautta positiivista julkisuutta metsästykselle.

Kiinnostuitko?  Ilmoittaudu mukaan!

Kaipaatko vinkkejä tapahtuman järjestämiseen? Ohjeita ja vinkkejä

Apuja tiedottamiseen? Materiaalipankki

Mitkä ovat peijaiset? Lue peijaisten historiasta

Järjestetään yhdessä Suomen suurimmat peijaiset! Kaikki on kutsuttu, juhlat voivat alkaa!