Nyt juhlitaan - Tulkaa mukaan!

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta tänä vuonna. Metsästäjäliitto ja metsästäjät osallistuvat Suomi 100 -juhlintaan järjestämällä Suomen suurimmat peijaiset pyhäinpäivänä 4.11. Suomen suurimmat peijaiset on osa Syödään yhdessä -ilmiötä, jota koordinoi suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ELO-säätiö. Peijaistapahtuman ideana on antaa suomalaisille maistuva lahja: tarjotaan lämmintä riistaruokaa ulkona useilla paikkakunnilla samaan aikaan.

Etelä-Häme

Eräsavu, Nyynäistentie 836, 12540 Launonen 17:00 Kormu-Launonen Metsaveikot ry
Hämeenlinna, Hauho, Sappee aamusta liikkeelle Sappeen Eräveikot ry

Keskipohja

Paikka Aika Järjestäjä
Kälviän tori, Ullava M-Market Lukkarin piha. Kaksi paikkaa. 12:00 Kälviän-Ullavan Rhy:n seurat 7kpl

Keski-Suomi

Kalmarin Kangastie 20, 43270 Kalmari 16:00 Kalmarin Hirvimiehet ry
Hytölän Koulu, Suolahdentie 610 44330 Hytölä 12:00-15:00 Ilomäen Erä Ry ja Hytölän Hirviseurue

Kymi

Eräkeskus, Iitinkirkontie 180, 47650 Kimola 17:00 Kimolan Riistamiehet ry
Kymentaka, Seuratalo, Iitti 18:00 Kymentaan Metsästyseura ry
Toimintakeskus, Amerikanraitti 176, 47400 Kausala 13:00 Keski-Iitin maamiesseura / riistajaosto
Hirvikosken Eränkävijöiden metsästysmaja, Selkätie 320 49290 Vastila 16:00 Hirvikosken Eränkävijät ry
Aitomäen NS-talo, Aitomäentie 1007, 45100 Kouvola 12:00 Aitomäen riistamiehet ry

Lappi

Paikka Aika Järjestäjä
Törmäsen Keidas, Rovaniementie 671 b, 99800 Ivalo 12:00-16:00 Törmäsen Eränkävijäin Metsästys- ja Kalastusyhdistys, TEM´s ry

Oulu

Paikka Aika Järjestäjä
Huovisen navettasali Huovisentie 3 91500 Muhos 17:00 Pyhänsivun Metsästysseura ry

Pohjanmaa

Patotie, Seinäjärvi 12:00-14:00 Seinäjärven Erä ry
Sotkan Erähovi, Erähovintie 60 12:00-16:00 Kauhajoen Metsästysseura ry
Saarentie 1. 61100 Peräseinäjoki 12:00-15:00 Peräseinäjoen Metsästysseura. Hirvipäivälliset

Pohjois-Häme

Kangasalan tori, Torikatu Kangasala 12:00-15:00 Kangasalan riistanhoitoyhdistys
Virrat Perinnekylä, Mikontalon ravintola , Herrasentie 14 34800 Virrat 14:00 Virrat riistanhoitoyhdistys ja 24 seuraa

Pohjois-Karjala

Paikka Aika Järjestäjä
Kunnasniemen Kylätalo Kunnaspirtti, Kunnaspirtintie 2, 80510 Onttola 13:00 Kunnasniemen Kytät Ry

Pohjois-Savo

Paikka Aika Järjestäjä
Koulutie 9 , 73900 Rautavaara 13:00 Rautavaaran kunta, Rautavaaran seurakunta , Rautavaaran rhy ja metsästysseurat
Kylpylähotelli Kunnonpaikka, Jokiharjuntie 3, 70910 Vuorela 19:00 Kylpylähotelli Kunnonpaikka
Palonurmen Poukama, Palonurmentie 646, 73810 Palonurmi 13:00-16:00 Ahmapuron Erä, Itä-Nilsiän Metsäsätysseura, Pohjois-Nilsiä Erä, Raatin Eräpojat, Siikajärven Erämiehet

Satakunta

Paikka Aika Järjestäjä
Merikarvian S-Market, Kauppatie 51, 29900 Merikarvia pe 3.11.2017 klo 11:00 Merikarvian Metsästysseurat (9 seuraa)
K-Supermarket  Lautturi Särmänkatu 1, 32700 Huittinen pe 3.11.2017 klo 14:00-18:00 Huittisten alueen metsästysseurat: Ms Ilo, Huittisten Ms Paukku, Palojoen Ms Repo, Vampulan Ms Hukka ja Keikyän Ms Eräveikot
Kauvatsan Seuraintalo pe 3.11.2017 klo 16:00-20:00 Kauvatsan Metsästysyhdistys, Lievijärven Metsästysyhdistys, Sääksjärven Eränkävijät, Pyyntiveikot, Jokilaakson Metsästäjät
Keskustan koulu, Karjalankatu 7, 38700 Kankaanpää 12:00-15:00 Kankaanpään metsästysyhdistys ry + 8 naapuriseuraa
Noormarkun keskusta 12:00 Noormarkun Erämiehet ry
Pietarinaukio, Lauttakyläntie, 31900 Punkalaidun 12:00 Punkalaitumen metsästysseurat ja RHY:  Kanteenmaan Ms, Jalasjoen Ms, Metsästysseura Haukka, Punkalaitumen Ms ja seurue Kotka

Suur-Savo

Paikka Aika Järjestäjä
Graanin kauppakeskus Graanintie 1, Mikkeli 12:00 SML:n Suur-Savon piiri ja Mikkelin alueen metsästysseurat
Rantasalmi keskusta S-Marketin piha tai tori 12:00 - 14:00 Asikkalan kylän hs, Tervajoen hs ja kaikki Rantasalmen hirviseurat yhdessä

Uusimaa

Paikka Aika Järjestäjä
Kansalaistori, Alvar Aallon kuja 1, Helsinki 11:00-14 Suomen Metsästäjäliitto ry
Nummenpään koulu, Leppälammentie 69 13:00-15:00 Nummenpään metsästysseura ry

Varsinais-Suomi

Seuraintalo Suojala, Turuntie 15, 32500 Oripää 11:00 Oripään Metsästysseura ry
Parravahantie 70, 32300 Mellilä 12:00-17:00 Mellilän Metsästäjät ry
Mynämäen tori 13:00-15:00 Ms Mynämäen Erä ry, Ms Mynämäen Repo ry, Karjalan Korvenkävijät ry, Wirmon martat ry
Kustavin suvitori, Kivimaantie 9, 23360 Kustavi 12:30 Telkän Hirviseurue ry

Yhdessä!

Koko vuoden kantavana teemana on yhdessä tekeminen. Ympäri maata Metsästäjäliiton piirit sekä yksittäiset metsästysseurat tai usea seura yhdessä voivat järjestää kaikelle kansalle avoimen peijaistapahtuman yleisellä paikalla, esimerkiksi torilla, kauppakeskuksen edessä tai muulla keskeisellä paikalla. Peijaisissa tarjoillaan kansalle esimerkiksi hirvi- tai peurakeittoa tai muuta riistaruokaa.

Positiivinen kuva metsästäjistä

Maamme asuttivat aikoinaan metsästäjät ja kalastajat. Vuosisatojen aikana suomalainen luonto on kasvattanut kansamme antimillaan. Suomalainen metsästäjä hyödyntää riistakantoja kestävän käytön periaattein ja elinympäristöjä hoitaen.

Mutta kuinka moni tavallinen suomalainen tämän tietää?

Peijaisten yhteydessä metsästäjillä on mainio tilaisuus edistää metsästyksen ja riistaruoan positiivista julkisuuskuvaa. Tarkoituksena on nostaa esille ensisijaisesti terveellinen, ekologinen riistaruoka, jota voi rohkeasti kutsua todelliseksi superlähiruoaksi.

Vain yllättävän harvassa suomalaisessa perheessä syödään enää päivittäin yhdessä. Syödään yhdessä -ilmiötä koordinoivan Elo-säätiön johtaja, Seija Kurunmäki ihastuikin Suomen suurimpiin peijaisiin kertaheitolla.

– Peijaisethan ovat suomalaista yhdessä syömistä parhaimmillaan! Metsästäjäliiton tapahtumassa hienoa on se, että riistaruokaa todella tarjotaan ihmisiltä ihmisille. Yhteinen ruokahetki on hieno, lämmin tapa kohdata toisiamme. Ja toki riista, jos mikä, sopii isänmaamme juhlaruoaksi, Kurunmäki hehkuttaa.

Viestintäapua liitosta

Metsästäjäliitto tarjoaa tapahtumajärjestäjille viestinnällistä materiaalia, kuten tapahtumajulistepohjan ja muokattavissa olevia tiedotepohjia, joita voi hyödyntää tapahtuman markkinoinnissa. Jokainen seura voi kuitenkin tehdä tapahtumasta tai juhlasta omannäköisensä, ja toteutuksessa on vapaat kädet.

Peijaiset alkavat syksyn aikana näkyä liiton kaikissa medioissa, kuten verkkosivuilla ja Facebookissa. Jahti-lehdessä koko vuoden mukana ollut riistaruoka-aiheinen juttusarja jatkuu itsenäisyyspäivään asti.

Piirien ja seurojen tapahtumien lisäksi liiton toimisto järjestää Helsingissä peijaisten päätapahtuman lauantaina 4.11. yhteistyössä Uudenmaan piirin ja Syödään yhdessä -kumppaneiden kanssa. Tapahtumalle halutaan valtakunnallista medianäkyvyyttä, ja sitä kautta positiivista julkisuutta metsästykselle.

Kiinnostuitko?  Ilmoittaudu mukaan!

Kaipaatko vinkkejä tapahtuman järjestämiseen? Ohjeita ja vinkkejä

Apuja tiedottamiseen? Materiaalipankki

Mitkä ovat peijaiset? Lue peijaisten historiasta

Järjestetään yhdessä Suomen suurimmat peijaiset! Kaikki on kutsuttu, juhlat voivat alkaa!