Metsästäjäliiton lausunto luonnoksista MMM:n asetuksiksi (punasotka, alli, metsähanhi)

12.07.2024

Liitto pääosin tukee ministeriön esityksiä, mutta tundrametsähanhen osalta esittää metsästysalueen edelleen laajentamista Pohjois-Karjalassa. Liitto näkee metsästäjäkohtaiset vuorokausi- ja kausiperustaiset saaliskiintiöt toimivina työkaluina taantuvien vesilintulajien kannanhoidossa. Liitto painottaa, että hallitusohjelman mukaiset kirjaukset esimerkiksi varislintujen rauhoitusaikojen lyhentämiseksi vesilintujen poikastuotannon parantamiseksi on laitettava pikaisesti toimeen. Myös elinympäristöjen parantamista ja pienpetopyyntiä tulee edelleen tehostaa esimerkiksi hankkeiden tukemisen kautta.

Lue koko lausunto