Lausunto metsästyslaissa säädetyistä poikkeusluvista annetun valtioneuvoston asetuksen 2 §, 4 § ja 5 §:n muuttamisesta

17.06.2024

Metsästäjäliitto näkee hyvin tarpeellisena, että maa- ja metsätalousministeriö on asettanut asiantuntijatyöryhmän suurpetojen poikkeuslupakäytäntöjen kehittämiseksi. Ministeriöllä on tarkoituksena sujuvoittaa vahinko- ja turvallisuusperusteisia poikkeuslupia, mahdollistaa kannanhoidollinen metsästys sekä kehittää suurpetojen kantojen arviointia ja hoitamista koskevaa hallintoa ja käytännön toimintaa. Lausuntopyynnön lyhyt lausuntoaika johtuu ministeriön mukaan tarpeesta saada asetusmuutos voimaan, ja sujuvoittamaan poikkeuslupakäytäntöjä jo kuluvan laidunkauden aikana mikä on sinänsä ymmärrettävä peruste. Jatkotyöstöä asiassa tarvitaan kuitenkin merkittävissä määrin.

Metsästäjäliiton näkemyksen mukaan maassa tarvitaan nyt ensisijaisesti laajoja ja merkittäviä kansallisia suurpetohallintoa ja lainsäädäntöä uudistavia toimia, jotta olisi mahdollista saada aitoa parannusta monin paikoin jo kestämättömäksi muodostuneeseen nykytilanteeseen.

Lue koko lausunto