Lausunto Maa- ja metsätalousministeriön luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi vieraslajeista aiheutuvien riskien hallinnasta annetun lain 11 ja 16 §:n muuttamisesta

08.05.2024

11 § Esitysluonnoksessa ehdotetaan lajin siirtämiseen haitalliseksi vieraslajiksi liittyvän siirtymäajan pidentämistä harkinnanvaraisissa tapauksissa erityisesti taloudellisin perustein viiteen vuoteen nykyisestä kahdesta vuodesta. Käytännössä muutos koskisi lähinnä joitain puutarhoissa kasvatettuja kasvilajeja, jotka eivät siirtymäajan puitteissa aiheuttaisi merkittävää välitöntä riskiä luonnolle tai ruoan tuotannolle. Merkittävän riskin aiheuttavat lajit siirtyisivät haitalliseksi vieraslajiksi nopeammin. Metsästäjäliitto kannattaa esitystä.

16 § Esitysluonnoksessa ehdotetaan miehittämättömän ilma-aluksen käyttämisen sallimista haitallisen vieraslajinisäkkään jäljittämiseen pyyntitarkoituksessa. Tähän liittyvässä kokeilussa on saatu hyviä tuloksia käyttämällä dronen ja lämpökameran yhdistelmää ruovikon yllä, jossa pyynnin kohdentaminen supikoiran sijaintiin sen löytämiseksi ilman laitetta on ollut erityisen haastavaa. Metsästäjäliitto kannattaa esitystä.

Lue koko lausunto