Lausunto maa- ja metsätalousministeriön asetuksesta varotoimenpiteistä lintuinfluenssan leviämisen ehkäisemiseksi luonnonvaraisten ja kotieläiminä pidettävien lintujen välillä

16.04.2021

Metsästäjäliitto ymmärtää taudin torjumisen tärkeyden mutta haluaa tuoda esiin, että erityisesti Etelä-Suomen metsästyskoiraharrastajien keskuudess asetusesitys nähdään harrastusta ja koetoimintaa voimakkaasti rajoittavana tekijänä.

Metsästäjäliitto esittää, että aikarajoitusta muutettaisiin riistalintujen kuten fasaanien osalta niin, että niiden päästäminen maastoon onnistuisi myös helmikuun 8. ja helmikuun viimeisen päivän välisenä aikana, jolloin fasaanin metsästys on metsästyslainsäädännössä määrättyjen metsästysaikojen mukaisesti mahdollista. Tällöin metsästyskoirakokeiden järjestäminen ja metsästyskoiraharrastusyhdistysten normaali toiminta mahdollistuisi tarhattujen lintujen osalta entiseen tapaan metsästysaikojen puitteissa.

Lue koko lausunto