Metsästäjäliitto mukaan selkeyttämään aselupakäytäntöjä

Aselupakäytäntöjen uudistamista ryhdytään selvittämään. Tarkoitus on, että metsästäjät ja urheiluampujat saavat jatkossa lupansa nopeammin ja helpommin.

Poliisihallituksen asettaman aselupatyöryhmän puheenjohtajana toimii poliisijohtaja Seppo Kolehmainen. Metsästäjiä edustaa Metsästäjäliiton puheenjohtaja Lauri Kontro. Tavoitteena on kehittää aselupiin liittyviä menettelyjä nykyistä suoraviivaisemmiksi ja nopeammiksi. Myös sähköisen asioinnin mahdollisuudet selvitetään.

Työryhmän perustaminen vastaa Metsästäjäliiton toiveita. ”Metsästäjät ovat kärsineet jäykistä lupamenettelyistä. Ylimitoitettu byrokratia ei kuitenkaan ole poliisihallinnon syy. Ampuma-aselain uudistus epäonnistui lupamenettelyjen osalta, ja nyt on aika korjata lakiin jääneet ongelmat”, Kontro sanoo.

Kontron mukaan on tärkeää yksinkertaistaa ja nopeuttaa lupamenettelyjä. ”Lupabyrokratiaa voidaan purkaa paljon ja sitä kautta saada aikaan suuria säästöjä. Samalla aseturvallisuus paranee. Tällä uudistuksella voidaan toteuttaa monta hyvää asiaa. Metsästäjäliitto on esittänyt toistuvasti, että lupamenettelyjä pitää uudistaa. Nyt ollaan oikealla tiellä”, Kontro sanoo.