Metsästäjäliitto on laatinut korona-ohjeistuksia hirvenmetsästykseen. Pääsääntö on se, että jokaisen tulee huolehtia hygieniasta ja turvaväleistä jahdin aikana eikä hirvimetsälle tule lähteä pienenkään oireen kanssa.

Korona muistettava hirvijahdin joka käänteessä

22.10.2020 12:58
nainen metsästystornissa

Korona-aika on ulottanut suojakäytännöt myös metsästykseen. Vaikka korona on otettu vakavasti monissa metsästysseuroissa, ensimmäinen koronatartunta on hirvijahdissa jo ehditty saada.

Metsästäjäliitossa kuultiin jo ensimmäinen uutinen, että eräässä metsästysseurassa tietämättään koronan saanut oli osallistunut jahtiin. Tästä seurauksena on sairastumisien lisäksi karanteenit ja jahdin keskeytyminen.

Metsästäjäliitto vetoaakin metsästysseuroihin, että korona-ohjeistus käytäisiin vielä kerran läpi ja tarkisteltaisiin kaikki ne tilanteet, joissa metsästäjät joutuvat toistensa kanssa lähikontaktiin. Tällaisia tilanteita on paljon; autolla siirrytään yhteiskyydillä paikasta toiseen, koiran liikkumista seurataan päät yhdessä samasta kännykästä, hirveä vedetään rinta rinnan, nylkyvajalle ja paloitteluun kokoonnutaan liian suurella porukalla ja ilman maskeja tai kokoonnutaan vanhasta muistista samojen erätulien ääreen kylki kylkeä vasten. Näissäkään tilanteissa korona ei saisi unohtua.

Monissa metsästysseuroissa voi olla useita riskiryhmään kuuluvia jäseniä joko ikänsä tai muun syyn vuoksi. Positiivisen tartunnan ilmetessä jossakin seurueen jäsenessä koko seurue on viranomaispäätöksellä 10 päivää pois hirvijahdista. Siksi koronaohjeistuksista on syytä pitää kiinni ja ottaa tosissaan desinfiointiaineiden, etäisyyksien ja kasvomaskien kanssa.

Metsästäjäliitto ja MTK ovat yhdessä esittäneet, että myös perinteiset hirvipeijaiset peruttaisiin tai siirrettäisiin tältä syksyltä ja talvelta.

Lue kaikki koostetut korona-ohjeet täältä

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö