Lausunto luonnoksesta ahmakiintiöasetukseksi metsästysvuodelle 2020-2021

06.11.2020

Lausunnolla olevassa ahmakiintiöasetuksessa esitetään kahdeksan yksilön poikkeuslupakiintiötä pohjoiselle ja itäiselle poronhoitoalueelle. Kiintiön suuruus on sama kuin useina edellisinä metsästysvuosina. Metsästäjäliitto näkee kiintiön asettamisen perusteltuna ja kannattaa ahman poikkeusluvalla tapahtuvaa pyyntiä silloin, kun muita tyydyttäviä ratkaisuja ei ole.

Esitetty lupamäärä on liiton mielestä kuitenkin riittämätön vahinkojen merkittäväksi vähentämiseksi. Metsästäjäliitto esittää erittäin epäsuotuisan vahinkokehityksen johdosta poikkeuslupien määräksi 14 lupaa. Kyseinen lupamäärä ei heikennä ahman suotuisan suojelun tasoa, mutta mahdollista vahinkojen tehokkaamman vähentämisen ja lupien järkevämmän kohdentamisen. Suomessa ahmakanta on arvioitu olevan luontodirektiivin suotuisalla suojelutasolla ns. alpiinisella eliömaantieteellisellä vyöhykkeellä pohjoisimmassa osassa Lappia (Ylä-Lappi) ja tällä alueella kannan kehityssuunta on kasvava.

Lue koko lausunto