Jägarförbundets populära utbildningar för säker träning och bra viltskott börjar igen runt om i Finland.

Utbildningarna ABC för jaktskytte inleds igen i maj

28.02.2022 13:15

De första utbildningarna hålls i början av maj och man kan redan anmäla sig till dem i händelsekalendern. Nya orter läggs till nästan varje vecka.

Under den 6 timmar långa utbildningen går man bland annat igenom de rätta skjutställningarna för både hagelgevär och kulgevär, säker hantering av vapen samt förutseende av ett rörligt mål. Utbildningen är inte heller till skada också för en mer erfaren skytt.

Sprid ordet och tipsa den nya jägaren om utbildningen ABC för jaktskytte. Man kan delta i utbildningen redan före jägarexamen och utan eget vapen. Utbildaren ger goda råd för hur du skaffar ett vapen som passar just dig.

Bekanta dig på förhand med ABC-guiden eller skaffa den tryckta versionen från Eräkontti.

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö