Finlands Jägarförbunds höstförbundsmöte 17.11.2022 valde enhälligt Tuomas Hallenberg att fortsätta som styrelseordförande under följande tvåårsperiod. Hallenberg har hittills fungerat som ordförande i sex år. Som styrelsens vice ordförande fortsätter Ilkka Mäkelä. Ordförandena står i tur att avgå turvis vartannat år.

Tuomas Hallenberg fortsätter som Jägarförbundets ordförande

24.11.2022 11:56

Till styrelsemedlemmar för följande tvåårsperiod i stället för dem som ska avgå samt deras suppleanter valdes:

Ordinarie medlem:

Mikko Äijälä

Ari Haataja

Oulun piiri

Förbundsstyrelsen består av 16 medlemmar, en ordförande och en vice ordförande. En styrelseledamot och dennes suppleant väljs vid förbundsstämman för två år i taget. Ordförandens och vice ordförandens mandattid är två år och deras tur att avgå är turvis vartannat år.

På förbundsmötet godkändes också bl.a. verksamhetsplanen och budgeten för nästa år. Vid mötet fattades beslut om en höjning av medlemsavgiften med tre euro till 12,50 euro, när medlemsavgiften redan i åtta års tid har varit 9,50 euro. I och med höjningen av medlemsavgifterna stärker Jägarförbundet bland annat den nationella och internationella intressebevakningen i anslutning till jakt på stora rovdjur och jakt i allmänhet, samt sin organisationskommunikation. Förbundet och dess distrikt samt medlemsföreningarna utför ett betydande ungdomsarbete bl.a. genom att arrangera Metso-läger samt utbildning och rådgivning inom natur- och viltvård.

Jägarförbundet består av 2 700 jaktföreningar och över 145 000 jägare. Förbundet är en av Finlands största medborgarorganisationer.

Har du frågor? Kontakta oss

Jaakko Silpola