Lähde mukaan villisikaviikonloppuun!

Helmikuun lopussa järjestetään valtakunnallinen villisikaviikonloppu. Metsästäjien toivotaan organisoivan yhteisjahteja seurojen kesken. Mukaan ovat ilmoittautuneet seuraavat seurat:

Kymi

Paikka Aika Järjestäjä
 Pyhtää  24.2.2018  Purolan Metsästysyhdistys ry, Alakylän Jahti ry ja Mogenpört Jaktförening rf

Pohjois-Häme

Paikka Aika Järjestäjä
 Juupajoki  24.02.2018  Juupajoen Metsästysyhdistys ry

Satakunta

Aika  Järjestäjä
 Harjavalta  23.-25.2.  klo 18   Kerttulan Metsästysseura ry

Runsastunut villisikakanta on tuonut moniin osiin Suomea uusia, mielenkiintoisia metsästysmahdollisuuksia. Villisika on monipuolinen ja haastava riistaeläin, jota voidaan metsästää kyttäämällä, ajoketjussa tai koirilla. Siitä saa myös monenlaista herkullista riistaruokaa.

Metsästäjäliitto sekä maa- ja metsätalousministeriö järjestävät yhdessä muiden toimijoiden kanssa valtakunnallisen villisikaviikonlopun 23.–25.2.2018. Tarkoituksena on metsästää villisikaa samanaikaisesti sen esiintymisalueilla. Lisäksi tarjoamme lisää tietoa villisiasta ja sen metsästyksestä, näytteiden otosta ja riistaruoasta.

Yhteisjahtia ja tietoa villisiasta

Tapahtumaan voi osallistua esimerkiksi järjestämällä yhteisjahdin naapuriseurojen kanssa. Voitte myös tarjota alueen asukkaille tietoa villisiasta esimerkiksi makkaranuotiolla. Villisika saattaa uutena riistalajina herättää paljon kysymyksiä. Metsästäjäliiton nettisivuilla on ilmoittautumislomake tapahtumaan ja lisätietoa viikonlopusta.

– Toivomme seurojen lähtevän aktiivisesti mukaan järjestämään yhteisjahteja. Onnistuneen villisikajahdin edellytys on seurojen välinen yhteistyö, painottaa Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Villisikakannan hallinta on tällä hetkellä erityisen tärkeää afrikkalaisen sikaruton uhan vuoksi. Taudin saapuminen Suomeen toisi mukanaan rajoitteita ja velvoitteita myös metsästäjille. Siksi kannanhallintaa kannattaa tehdä yhteistyössä.

– Villisika on monilla alueilla uusi ja mielenkiintoinenkin riistalaji. Sen metsästys ja järkevä kannanhoito edellyttävät vankkaa osaamista ja yhteistyötä metsästäjiltä. Vaikka villisian metsästyksessä on edistytty viime vuosina, kanta on kuitenkin kasvanut huolestuttavasti.  Afrikkalaisen sikaruton torjumisessa metsästäjillä on merkittävä rooli Suomessa. Lähde yhteiseen jahtiviikonloppuun ja pyydä naapuriseura mukaan, pidetään porukalla villisikakanta kurissa! kannustaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Ilmoita seurasi villisikaviikonloppuun.

Materiaalipankki