Terveiset Viron Kokkutulek-tapahtumasta

Viron metsästäjäliiton 38. Kokkutulek- tapahtuma järjestettiin aurinkoisessa Pärnussa 6-8.7. Tilaisuuteen osallistui liki 6 000 henkeä. Tapahtuman avasi metsästysseurojen yhteinen lippukulkue, jonka jälkeen pidettiin avajaispuheet puhujina Viron, Tsekin ja Suomen metsästäjäliittojen ”presidentit” ja Euroopan metsästäjäjärjestö FACE:n edustajat.

Metsästysseurat olivat majoittuneet laajalle alueelle maakunnittain ja grilleissä tirisivät riistaherkut. Hienoa oli huomata, että moni oli lähtenyt suven perinteiseen juhlaan perheineen. Virolaiseen tapaan tapahtumaan kuului musiikkiesityksiä ja tanssiaisia vauhdittivat bändit. Wanhoista ajoista muistutti hymyilyä herättävä kyltti, jossa ohjeistettiin kuvin pitämään tanssijoiden välisenä etäisyytenä 0,5 m.

Metsätystuotteita oli tarjolla sopivasti ja taitavien täyttäjien työnjälkeä ihasteltiin, kuten taidokkaita riistaturkiksista tehtyjä vaatteitakin. Lauantain huipentuma oli seurakilpailu erilaisine tehtävärasteineen, kuten sarvien pisteytys, patruunoiden tunnistus, riistan kokkauskilpailu arvostelevine keittiömestareineen. Kisaan osallistujat tekivät parhaansa määrätietoisesti, mutta hymyssä suin.

Tapahtumassa Metsästäjäliittoa edusti pieni delegaatio, ja vastaanotto oli erinomainen.  Keskusteluissa käsittelimme afrikkalaista sikaruttoa ja virolaisten kokemuksia taudista ja villisian kannanhoidosta. Tavoitearvoksi on Virossa määritelty sika per 1000 hehtaaria.

Muuttavat vesilinnut, muun muassa valkoposkihanhikysymys keskustelutti. Kuulimme lintuparvien aiheuttamien maatalousvahinkojen nousseen paikoin huolestuttavasti Virossa. Nuorisotyön nostimme esiin teemavuotemme mukaisesti, ja virolaiset tulevatkin tutustumaan Metso-leiritoimintaamme. Voisiko naapurista osallistua ryhmä esimerkiksi ensi kesän leireille?

Lisää uusi kommentti