Susiasiaa, toimintaa ja toimenpiteitä

Keskustelu susista jatkuu kiivaana ja me teemme työtä susiasian ratkaisemiseksi hartiavoimin. On selvää, että asian puskeminen vie aikaa. Arvioin, että olemme saaneet toiminnallamme ainakin kansainvälisesti tilanteemme näkyville EU:ssa. Tarvitaan malttia ja taitoa saada asiaan kestäviä ratkaisuja.

Suomen susitilanne oli esillä CIC:n paneelikeskustelussa Madridissa toukokuun alkupuolella. Sain tilaisuuden alustaa suden kannanhoitoa käsittelevään paneelikeskustelun aluksi Suomen susitilanteesta metsästäjien näkökulmasta. Kerroin, että minusta nykyinen poikkeuslupakäytäntö on kankea ja toimimaton. Lupapäätöksistä tehdyt valitukset ovat asettaneet oikeuslaitoksen tahtomattaan metsästystä säätelevän toimijan rooliin.

Tilaisuus oli erinomainen paikka tuoda metsästäjien ääni kuuluville niin komission edustajille kuin valtiotason päättäjille sekä lehdistölle ympäri maailman. Meillä on näyttöjä osaamisesta, karhun ja ilveksen kannanhoitomallit ovat kokonaisuutena varsin toimia. Suomi ansaitsee komission luottamuksen ja kansalliset viranomaisemme liikkumatilaa myös susikannan hoitoon liittyvässä päätöksenteossa. Painotin, että ensi kaudelle tarvitaan ratkaisut, joilla riittävä metsästys turvataan.

Tilaisuuden yhteydessä minulla oli myös mahdollisuus keskustella Nicola Notaron kanssa. Notaro toimii ympäristölakimiehenä ja hänen roolinsa EU:n suurpetopolitiikassa on merkittävä. Kuvasin tilanteemme ja toimintahistoriamme kannanhoidosta poikkeuslupiin. Painotin metsästäjien roolia datan hankkijana - vapaaehtoistyönä.

Notaro korosti edelleen yhteiselon opettelua (coexistence). Kerroimme, että asia ei ole uusi, vaan petojen kanssa olemme pärjäilleet vuosikymmenet, esimerkkeinä ahma ja erityisesti ilves ja karhukanta, joiden kehitys on kannustava esimerkki. Koira-asian nostin myös vahvasti esiin; koiran menettäminen on kuin cowboy menettäisi hevosensa.

Paneeli keskustelun alustuksen päätin sanoihin: komissiolle pitää viedä viesti, että Suomi ansaitsee luottamuksen ja kansallisesti vapausasteita asian hoitamiseen. Samaa viestiä edistää kanssamme myös FACE. Järjestön pääsihteeri Willnegger esitteli 15.5. Brysselissä pidetyssä tilaisuudessa Suomen ja Ruotsin tilanteen, ja järjestön kantana edellytti kansallisen päätösvallan kunnioittamista.

Myös kotimaassa vaikuttaminen jatkuu vahvasti, meillä on sovittuna tapaamisia poliittisten vaikuttajien kanssa ja kesäkuussa olemme mukana meidän kokoamassa susifoorumissa. Tällä kertaa järjestäjävuorossa on Suomen riistakeskus. Toiminnanjohtajamme Heli Siitari on myös mukana Pohjanmaan suurpetofoorumin paneelikeskustelussa 12.6.

Toimintaa ja toimenpiteitä on meneillään, nyt tarvitaan malttia ja taitoa saada asiaan kestäviä ratkaisuja.

Lisää uusi kommentti