Faktaa ja fiktiota suurpedoista ja suomalaisesta metsästyksestä

Olin maaliskuun alkupuolella kuuntelemassa europarlamentikko Sirpa Pietikäisen johtaman Animal Welfare and Conservation -ryhmän tilaisuutta Euroopan parlamentissa. Luovutimme komissiolle Metsästäjäliiton vastineen Luonto-Liiton komissiolle esittämään raporttiin susien metsästyksestä sosiaalisin ja taloudellisin perustein tapahtuvalla poikkeuslupamenettelyllä.

Tässä yhteydessä törmäsin kolmesti siihen väitteeseen, että susien salametsästys kukoistaa Suomessa ja Brysselissä jopa väitteeseen, että salametsästäjät pyörittävät vielä tänä päivänäkin suomalaista susipolitiikkaa. Tätä väittämää esitetään myös päätöksentekijöille niin Suomessa kuin Eu:ssa. Kuinka surullista. Metsästäjäliitto on ehdottomasti kaikkia laittomuuksia vastaan. Liitto myös toivoo puhuttavan salametsästyksen sijaan laittomasta tappamisesta. Salametsästys-termi leimaa helposti kaikki metsästäjät roistoiksi.

Metsästäjäliitto on kestävän ja vastuullisen metsästyksen organisaatio. Haluamme rakentavaa yhteistyötä myös luonnonsuojelijoiden kanssa. Minusta tuntuu vahvasti, että Suomessa se vielä voi onnistuakin. Muun muassa tämän päiväisen kokemukseni perusteella muualla ollaan paljon etäisempiä toisistamme. Eräissä Euroopan maissa susilla on nimet, ja niiden ympärille rakennetaan erilaisia tarinoita. Onko tämä objektiivista tiedonjakamista?

Metsästys on osa kannanhoitoa, myös suurpetojen kohdalla. Suomalainen karhun ja ilveksen kannanhoito, johon kuuluu luontaisena osana myös metsästys, on nostettava päätöksentekijöiden tietoisuuteen myös Eu-tasolla. Eräät luonnonsuojelujärjestöt puhuvat suurpetopopulaatioiden itsesäätelystä ja että metsästys ei voisi olla osa kestävää kannanhoitoa. Meillä on menestystarina käsissämme tästä.

Uskottavuutemme tueksi meidän kaikkien on tehtävä töitä laittomuuksien estämiseksi. Se on osa vastuunkantoa, johon toivon kaikkien teidän osallistuvan!

Kommentit

Juu,hyvin onnistui kannanhoidollinen metsästys kokeilu.Sankarit ampuivat alfapareja.Tässä maassa susiviha ja pelko on niin syvään juurtunut,ettei sitä millään keinoin saada kitkettyä pois.Siihen kun lisätään saaliskateus,niin se on siinä.Tässä maassa on pari sataa sutta,joita salametsästetään koko ajan.Suomen susikanta ei yksinkertaisesti kestäisi minkäänlaista metsästystä.Tuskin siellä liitossa ollaan kovinkaan pahoillaan siitä,että susia tapetaan salaa. Naurettavaa puhua jostain menestystarinasta.

Lisää uusi kommentti