Lausunto koskien: Euroopan komission tiedonanto Vuoteen 2030 ulottuvasta biodiversiteettistrategiasta – Luonto takaisin osaksi elämäämme

10.09.2020

Metsästäjäliitto haluaa tuoda esiin, että metsästys tulee jatkossa olla myös luonnonsuojelualueiden hoidon yksi perustyökalu. Metsästyksen avulla voidaan hoitaa luonnonsuojelualueiden eläinkantoja niin, että halutut, suojeltavat luontoarvot säilyvät. Metsästäjien motivaatio tähän toimintaan tulee sallimalla kestävästi toteutettu metsästys luonnonsuojelualueilla. Ylipäänsä nykypäivän suojeluajattelussa historiallinen vastakkainasettelu luonnonsuojelun ja metsästyksen välillä tulee Metsästäjäliiton mielestä lopettaa ja nähdä sen sijaan yhteiset tavoitteet sekä ottaa metsästys osaksi laajempaa aktiivisen luonnonhoidon menetelmäkokonaisuutta.

Lue koko lausunto