Satu Aarnio mukana Syödään Yhdessä -ilmiössä

kuvaaja: Pasi Liesimaa.

Metsästäjäliitto ja metsästäjät osallistuvat Suomi 100 -juhlintaan järjestämällä Suomen suurimmat peijaiset 4.11. Tapahtuma on osa ELO-säätiön Syödään yhdessä -ilmiötä. Metsästäjät tarjoavat lämmintä riistaruokaa ulkona useilla paikkakunnilla samaan aikaan. Liiton päätapahtuma järjestetään Kansalaistorilla klo 11–14.

Yhdessä syöminen ja villiruoka ovat tärkeitä myös Satu Aarniolle (os. Tuomisto). Hän on Miss Suomi vuodelta 2008. Nykyisin hän toimii mallina ja juontajana, mutta hänet tunnetaan myös Metsällä-ohjelmasta, jossa hän käy jahdissa Veikka Gustafssonin ja Akseli Herlevin kanssa. Jahti huipentuu yhteiseen riista-ateriaan. Kysyimme häneltä Suomen Suurimpien Peijaisten korvilla hiukan metsästyksestä ja riistaruoasta.

Mitä metsästys sinulle merkitsee?

Yhdessäoloa koirien kanssa, luonnossa liikkumista sekä harrastusta, joka on jatkunut perintönä suvussamme usean sukupolven ajan. Lisäksi riistan eettisyys verrattuna tehotuotettuun lihaan merkitsee hyvin paljon.

Valmistatko itse kotona ruokaa riistasta, ja mikä on lempiriistaruokasi?

Meillä kotona syödään lähinnä riistaa, ja teemme yhdessä mieheni kanssa maukkaita riistaruokia. Mieheni vastaa yleensä lihapuolesta ja minä lisukkeista.  Ja vaikka mieheni on äärimmäisen hyvä kokki, niin silti mielestäni paras riistaruoka on perinteinen lihasoppa peurasta tai hirvestä. Luultavasti siksi, että sitä voi kerralla valmistaa ison erän ja se on helppo kuljettaa myös eväänä.

Kun tapahtuman teemana on Syödään Yhdessä, niin miten usein ennätät rauhoittumaan ja syömään yhdessä perheesi tai ystäviesi kanssa?

Meille on hyvin tärkeää kotona syödä yhdessä. Jollen ole työmatkalla, niin syömme mahdollisuuksien mukaan aina yhdessä.