Huomioikaa hirvieläinjahdin muutokset

Hirvieläinjahtiin tulee tästä kaudesta alkaen muutoksia. Hirven vahtimismetsästys pelloilta on luvallista jo 1.9. alkaen. Hirven ajoketju- ja koirametsästys sen sijaan alkavat vasta lokakuun toisena lauantaina muualla kuin Lapin maakunnassa. Tällä halutaan vähentää häiriöitä hirven kiima-aikana.

Lapin maakunnassa hirvenmetsästyksen ensimmäinen jakso on 1.9–15.9. (kaikki lailliset metsästysmuodot sallittuja). Tämän jälkeen rauhoitetaan hirven kiima-aika, ja toinen jakso alkaa lokakuun toisena lauantaina. Kolmen pohjoisimman kunnan (Enontekiö, Inari ja Utsjoki) alueella hirven metsästys päättyy marraskuun lopussa. Muualla Lapin maakunnassa metsästys voi jatkua vuoden loppuun kuten muuallakin maassa.

Valkohäntäpeuran ja kuusipeuran vahtimismetsästyksen voi tänä syksynä aloittaa myös jo 1.9. Muilla metsästystavoilla pyynti alkaa syyskuun viimeisenä lauantaina eli 30.9.

Jousella saa metsästää entistä useampia lajeja

Hirveä pienempiä sorkkaeläimiä saa tästä kaudesta eteenpäin metsästää jousella, mutta se edellyttää metsästäjältä jousella suoritettua ampumakoetta. Jousikokeessa ammutaan kolme nuolta 18 metrin etäisyydestä 23 senttimetriä halkaisijaltaan olevaan osuma-alueeseen.

Huom! Jousikoe tulee pakolliseksi myös metsäkauriille, mutta vasta 1.1.2018 alkaen. Eli tänä syksynä metsäkaurista voi metsästää jousella vielä ilman ampumakoetta, mutta vuodenvaihteen jälkeen koe pitää olla suoritettu. Koe kannattaa kuitenkin suorittaa ajoissa, kun ei ole tietoa, järjestetäänkö niitä enää talvella. Muiden hirveä pienempien sorkkaeläinten kohdalla koe pitää olla suoritettu jo tämän syksyn jahteja ajatellen.

Jousikokeen voi suorittaa esimerkiksi 26.8. Metsästäjäliiton erätarvikeliike Eräkontin pihalla kello 10-12 (Kinturinkuja 4, Riihimäki). Yksi koesuoritus maksaa 20 euroa, ja saman päivän kuluessa koetta voi yrittää enintään viisi kertaa. Vain käteismaksu, joten varatkaa käteistä rahaa mukaan.