MetsoKoulutus-oppimisalustan koulutukset

Uusi verkko-oppimisalusta MetsoKoulutus mahdollistaa Metsästäjäliiton kursseille ja koulutuksiin osallistumisen maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Alta löydät tämän hetken koulutukset.

Alustan tarkoituksena on palvella jäsenistöä laajemmalla koulutusmateriaalilla. Osa koulutuksista on avoimia kaikille, osa on maksullisia. Koulutuksia voit käydä omaan tahtiin sekä osallistua myös teemakoulutuksiin, joissa yhdistetään niin itseopiskelua kuin verkon kautta tapahtumia liveluentoja ja koulutuksia. Kaikki palaute on tervetullut - teemme tätä sinulle!

Verkkoalustalle luodaan lisää kurssikokonaisuuksia toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ole rohkeasti yhteydessä. Seuraa somea ja uutisiamme, jossa kerromme uusista koulutuksista heti niiden alettua.

MetsoKoulutus-oppimisalustan koulutukset:

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus on riistanlihankäsittelyn hygieniakoulutusta. Koulutuksen suorittanut henkilö saa tarkastaa ruhon ja sisäelimet jo pyyntipaikalla. Tarkastaminen on edellytyksenä, mikäli liha aiotaan viedä leimattavaksi.

Koulutuksessa tarjotaan myös ajankohtaista, huipputason tietoa esimerkiksi riistaeläinten sairauksista, kuten afrikkalaisesta sikarutosta. Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus on erityisen hyödyllinen riistalihaa myyville seuroille, mutta se on tarpeellista tietoa myöskin perusmetsästäjälle. Koulutuksen osallistuneet kirjataan Ruokaviraston viralliseen rekisteriin. Koulutuksen hinta on edullisempi Metsästäjäliiton jäsenille.

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus alkoi lähiopetuksena Suomessa 2010. Koulutetun metsästäjän pätevyyden antavan kurssin on suorittanut jo lähes 2500 metsästäjää. Koulutus perustuu elintarvikelainsäädäntöön, jonka mukaan henkilöillä, jotka metsästävät riistaa myyntiin tai luovutettavaksi, on oltava riittävä tieto riistan sairauksista ja hygieenisestä käsittelystä havaitakseen siitä aiheutuvat mahdolliset vaarat ihmisen terveydelle.

Metsästäjä vastaa luovuttamansa riistan turvallisuudesta. Riittää, että ainakin yhdellä henkilöllä metsästysseurueesta on nämä tiedot. Muiden kuin eläinlääkäreiden tulee suorittaa Ruokaviraston hyväksymä koulutus. Koulutus on myös osoitus ilmoitetussa lahtivajassa riistan lihaa käsittelevän henkilön hygieniaosaamisesta. Ruokavirasto pitää rekisteriä koulutetuista. Jatkokoulutus kurssin käyneille tapahtuu Facebook-ryhmässä Koulutetut metsästäjät.

Kurssi sisältää riistan anatomiaa, fysiologiaa, sairauksia ja vierasaineita, jotka voivat vaikuttaa ihmisten terveyteen riistan kautta. Lisäksi koulutus sisältää riistan käsittelyn, kuljetuksen, sisäelinten poistamisen hygieniasäännöt ja oikeat tekniikat riistan markkinoille saattamisen hygieniaedellytykset.

Koulutuksen on suunnitellut ja videoinut Sauli Laaksonen, Suomen Metsästäjäliitto vastaa teknisestä puolesta ja kokonaisuudesta.

Hinnat:

Metsästäjäliiton jäsenille 100 euroa, ei jäsenille 150 euroa.

Kurssin suoritettuaan osallistuja saa postissa Koulutetun metsästäjän kortin ja hänet lisätään Ruokaviraston tietokantaan.

Osallistujalla on 30 päivää aikaa suorittaa koulutus. Maksettuasi koulutuksen verkossa, pääset linkin kautta kirjautumaan alustalle. Verkkoalustalta löydät tarkemmat ohjeet koulutuksen suorittamiseen.

Koulutuksen oppikirjana on Metsästäjän terveysoppi. On erittäin suositeltavaa, että osana koulutusta hyödynnät kirjaa.

Huomioithan, että Metsästäjäliitto tarkistaa suorittaneet kerran kuussa ja lähettää korttitilaukset keskitetysti.

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus on erityisen hyödyllinen riistalihaa myyville seuroille, mutta se on tarpeellista tietoa myöskin perusmetsästäjälle. Verkkokoulutuksessa käydään läpi riistanlihankäsittelyn hygieniakoulus. Koulutuksen suorittanut henkilö saa tarkastaa ruhon ja sisäelimet jo pyyntipaikalla. Tarkastaminen on edellytyksenä, mikäli liha aiotaan viedä leimattavaksi.  Koulutuksen osallistuneet kirjataan Ruokaviraston viralliseen rekisteriin.

Ilmoittaudu mukaan >> https://metsorekisteri.metsastajaliitto.fi/Tapahtumanhallinta/tapahtumatiedot.aspx?id=166

Metsästäjän terveys- ja hygieniakoulutuksen kertauskurssi jo koulutuksen käyneille

Kurssi on tarkoitettu hygieniakoulutuksen aiemmin suorittaneille henkilöille, jotka haluavat kerrata koulutuksen tietoja.

Hinnat:

Metsästäjäliiton jäsenille 50 euroa, ei jäsenille 75 euroa.

Ilmoittaudu mukaan >> https://metsorekisteri.metsastajaliitto.fi/Tapahtumanhallinta/tapahtumatiedot.aspx?id=240