Keväinen majavajahti on mielenkiintoinen pyyntimuoto

Monien muiden riistalajien metsästysaika on jo loppunut, mutta majava tarjoaa yhä antoisia eräelämyksiä. Paras aika on monin paikoin juurikin huhtikuussa. Vaikkei saalista saisikaan, puron äärellä on mukava seurata keväistä luontoa.

Majava on arvokas riistaeläin, josta kannattaa hyödyntää turkin ja kallon lisäksi myös maukas liha. Majavasta saa herkullista käristystä ja monenlaista pataruokaa, mutta se on erinomaista myös savustettuna. Toki kannattaa muistaa kypsentää liha hyvin, sillä majavaan liittyy mahdollinen trikiiniriski.

Majavan metsästys alkaa 20. elokuuta ja jatkuu huhtikuun loppuun. Pyyntivälineenä käytetään pääasiassa kivääriä, metsästysjousta tai heti tappavia rautoja, mutta jonkin verran myös haulikkoa. Majavan jousimetsästys kasvattaa suosiotaan kaiken aikaa, ja jousi onkin erinomainen väline majavajahtiin, sillä nuolessa olevan siiman ansiosta saaliin saa talteen myös vedestäkin.

Tuoreimpien laskentojen perusteella Suomessa on 3900–7 200 kanadanmajavaa, joten kanta kestää hyvin metsästystä. Kanta on tihein Pohjois-Karjalassa sekä Etelä- ja Pohjois-Savossa.  Euroopanmajavan kanta-arvio on vähintään 2400 yksilöä, mutta kannan koko saattaa olla yli 3000 yksilöä. Euroopanmajavan levinneisyysalue käsittää melkein koko Satakunnan, osan Etelä-Pohjanmaata ja Rannikko-Pohjanmaan eteläosia.

Euroopanmajavan metsästys on pyyntiluvanvaraista, mutta kanadanmajavan metsästykseen erillistä pyyntilupaa ei tarvita. Majavan metsästyksellä rajoitetaan myös kannan kasvua tihentymäalueilla ja ehkäistään vahinkoja, joiden torjunta muilla keinoin on työlästä.

Kuvassa osoitus majavan luovuudesta padonrakennuksessa. Ei tarvitse aina rakentaa kaikkea alusta, kun voi hyödyntää esimerkiksi siltarakenteita. Sillan käyttäjille se asettaa kuitenkin monenlaisia haasteita.