Metsästys on yhdessä tekemistä

Yksi metsästyksen parhaista puolista on yhdessä tekeminen
Metsästäjäliiton tärkein tehtävä on edistää metsästystä ja metsästysseurojen toimintaedellytyksiä. Haluamme olla kaikkien metsästäjien yhteinen etujärjestö ja ottaa kaikki mukaan toimintaan.

Metsästys on yhdessä tekemistä. Se on terveyttä edistävä harrastus ja usein myös elämäntapa, joka jaetaan samanhenkisten ihmisten kesken. Metsästäjiä yhdistää rakkaus eränkäyntiin ja luonnossa liikkumiseen, ja vain liikkumalla luonnossa voi tunnistaa suomalaisen luonnon monet kasvot ja vaalia sen aitoa monimuotoisuutta. Luonto on ensimmäinen asia, joka yhdistää meitä metsästäjiä.

Hyvä porukka on osa suomalaista metsästystä

Toinen asia on hyvä porukka. Harva meistä metsästää pelkästään itsekseen. Moni perinteinen metsästysmuotomme, kuten hirven- ja peuranmetsästys, ovat jo luonteeltaan yhteisöllisiä. Myös jänis- ja lintumetsälle lähdetään usein porukalla. Jahdin jälkeen kerrataan parhaat tunnelmat yhteisillä erätulilla.

Metsästys tuo uusia elinikäisiä ystäviä

Metsästys tuo uusia ystäviä. Elämä menee menojaan, mutta metsästyksen mukanaan tuomat ystävät pysyvät mukana vuosien saatossa. Jahtien lisäksi metsästysharrastukseen liittyy paljon muutakin yhteistä tekemistä: yhteiset reissut ja leiritulet, peijaiset, riistakolmiolaskennat, talkoot ja muut seurojen järjestämät yhteiset puuhat. Metsästysseurat tarjoavatkin tekemistä monelle hiljenevän maaseudun ihmiselle. Myös moni kaupunkilainen löytää virkistystä ja mielenrauhaa entisen kotiseutunsa metsästysseuraan liittymällä.

Perimätietoa konkareilta uusille tulijoille

Metsästykseen liittyy paljon perimätietoa, joka kulkee isältä pojalle tai vaikkapa naapurin tytölle ja porukan konkareilta uusille mukaan tulijoille. Vanhat konkarit välittävät tuleville metsästäjille arvokasta tietoa esimerkiksi aseista, riistalajeista ja saaliin käsittelystä. Näin voimme luottaa siihen, että myös tulevaisuuden metsästäjät ovat vastuullisia asiantuntijoita.

Yhteisöllisyys on tärkeä arvomme

Metsästys on yhteisöllistä toimintaa. Yhteisöllisyys on yksi Metsästäjäliiton tärkeä arvo. Haluamme tukea ja edistää suomalaista metsästysseuratoimintaa ja metsästyksen hyvinvointivaikutuksia meidän suomalaisten elämässä. Olemalla koti kaikille metsästäjille kutsumme kaikki mukaan yhdessä tekemiseen ja hyvän harrastuksen pariin. Yhdessä olemme entistä vahvempi tuki suomalaisen metsästyksen edistämisessä.

LIITY JÄSENEKSI

Tervetuloa mukaan!