Hyviä uutisia metsästäjille EU-parlamentista: Metsästysaseisiin ei tule rajoituksia

Euroopan parlamentin sisämarkkinavaltiokunta IMCO on antanut lausuntonsa komission ehdotuksesta uudeksi asedirektiivistä. Parlamentin valiokunta ei hyväksynyt valtaosaa komission ehdotuksia uusiksi kiristyksiksi, jotka olisivat koskeneet myös metsästysaseita. Metsästäjäliitto on tyytyväinen päätökseen.

Valiokunnan lausunnon mukaan monet aselakeihin liittyvät säädökset ovat kansallisen lainsäädännön asioita eikä EU niihin puutu. Aseluvat voidaan myöntää edelleen toistaiseksi voimassaolevina, pakollisia lääkärintarkastuksia ei oteta käyttöön, aseiden myynti etäkauppana on edelleen sallittua ja alle 18-vuotiailla säilyy oikeus saada aselupa. Kaikissa näissä asioissa komissio esitti kiristyksiä.

– Direktiiviehdotus menee nyt oikeaan suuntaan, sanoo Metsästäjäliiton puheenjohtaja Lauri Kontro.

– Metsästäjien tärkeimmät vaatimukset menivät läpi eikä uusia rajoituksia ole tulossa, jos linja pitää loppuun asti. Metsästäjäliiton vaikuttaminen Suomessa ja EU-maiden metsästäjäliittojen yhteistyö Brysselissä on ollut tuloksellista. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää kansainvälinen yhteistyö on.

– On erittäin tärkeää, että lupabyrokratiaa ei lisätä. Suomessa päästään päinvastoin nyt järkeistämään lupakäytäntöjä, kun aseluvat voidaan jatkossa hakea samoin kuin passi ja ”palikkatesti” poistuu. Veronmaksajien rahaa säästyy, kun byrokratia kevenee, mutta samalla myös aseturvallisuus paranee. Toivottavasti eduskunta ehtii käsitellä uuden lain, jonka hallitus on luvannut, mahdollisimman nopeasti, Kontro sanoo.

EU-parlamentti äänestää valiokunnan ehdotuksesta syyskuussa. Direktiivi ei kuitenkaan ole vielä silloin lopullisesti valmis, vaan komissio, parlamentti ja hallitusten välinen neuvottelu jatkavat sen jälkeen neuvotteluja lopullisesta lainsäädäntöohjeesta.

– EU:ssa voi aina tapahtua kaikenlaista, ja valmis direktiivi nähdään vastaan syksyllä. Parlamentin valiokunnan päätös oli kuitenkin merkittävä askel oikeaan suuntaan. Lainkuuliaisten metsästäjien aseisiin ei kajota ja byrokratiaa päästään purkamaan. Tämä on todella hyvä asia. EU:ssa pitää taistella laittomia aseita vastaan, eikä hankaloittaa lainkuuliaisten metsästäjien harrastusta, Kontro sanoo.