Karhun metsästys käynnistyy 20.8.2019. Tänä vuonna poikkeuslupia on myönnetty viime vuotta vähemmän. Metsästäjäliitto korostaa tarkan riistalaukauksen merkitystä karhujahdissa.

Karhujahti alkaa 20.8. Poikkeuslupia viime vuotta vähemmän

21.08.2019 09:04
karhu

Karhunmetsästys käynnistyy jälleen 20.8. koko maassa poikkeusluvilla. Suomen riistakeskus on myöntänyt alkavalle metsästyskaudelle 228 poikkeuslupaa. Lisäksi poronhoitoalueella voidaan kaataa alueellisen kiintiön nojalla 85 karhua. Maa- ja metsätalousministeriön asettama kokonaiskiintiö tulevalle metsästyskaudelle on 313 eläintä.

Metsästyksellä säädellään kannan kasvu

- Poikkeuslupia on myönnetty eniten alueille, joissa kannan leikkaamiselle tai kasvun pysäyttämiselle on tarvetta, kertoo Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari. Lupia on tämän vuoksi kohdistettu edelleen Pohjois-Karjalaan. Etelä-Savon itäosiin lupia suunnattiin karhukannan ja karhujen aiheuttamien vahinkojen kasvun perusteella, hän jatkaa.

Luonnonvarakeskuksen karhukanta-arvion mukaan Suomen karhukanta on hieman pienentynyt edellisvuodesta. Metsissämme liikkuu arvion mukaan vajaa 1 800 yli vuoden ikäistä karhua ja lähes 400 pentua.

Karhujahdissa korostuu tarkka riistalaukaus

Karhu on arvostettu riistaeläin, ja saaliista hyödynnetään erityisesti liha, talja, kallo ja uroksilla siitinluu.

Karhun metsästyksessä tärkeintä on tarkka riistalaukaus, ja karhujahti poikkeaa muutenkin muusta suurriistajahdista. Metsästäjäliitto on laatinut erillisen ohjeistuksen vastuulliseen karhunmetsästykseen.

- Karhujahdissa ampumatilanne voi tulla yllättäen, jolloin on nopeasti arvioitava hyvän riistalaukauksen mahdollisuudet. Huono osuma harmittaa pitkään, ampumatta jättäminen ei, kiteyttää Metsästäjäliiton metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen. Metsästäjäliiton karhunmetsästysohjeissa on otettu huomioon myös tämän vuoden alusta voimaan astuneet muutokset metsästyslaissa, Partanen jatkaa.

Tutustu karhunmetsästysohjeisiin tästä: karhunmetsästysohje.

Lisätiedot:

Jussi Partanen