Metso-leiriltä turvallisesti eräpolun alkuun

Kuva: Anna Grenfors

Metso-leirit ovat erä- ja riista-aiheisia nuorisoleirejä, joita Metsästäjäliiton piirit järjestävät eri puolilla Suomea. Leirillä lapset ja nuoret oppivat eränkäyntiin, riistanhoitoon ja metsästykseen liittyviä asioita turvallisesti ja hauskasti samanhenkisessä seurassa. Monilla Metso-leireillä voi myös suorittaa metsästäjätutkinnon.

Hauskaa erähenkistä toimintaa ympäri Suomea

Metso-leirejä on järjestetty jo vuodesta 1997 lähtien – viime vuosina noin kymmenen vuodessa. Leireille osallistuu vuosittain noin 500 metsästyksestä ja eränkäynnistä kiinnostunutta lasta ja nuorta. Suurin osa leireistä järjestetään kesällä, mutta joitakin on ollut myös talvilomien aikaan. Ainakin yksi leiri on perinteisesti ollut ruotsinkielinen.

10–16-vuotiaille lapsille ja nuorille

Suurin osa Metso-leireistä on tarkoitettu 10–16-vuotiaille metsästysasioista kiinnostuneet lapsille ja nuorille. Mukaan sopivat niin metsästyskortin jo suorittaneet kuin suorittamattomat. Toisinaan järjestetään myös metsästys-Metso-leirejä 15–18-vuotiaille nuorille, joilla on jo metsästyskortti.

Suorita metsästäjätutkinto leirillä

Metso-leirillä on usein mahdollisuus metsästäjätutkinnon suorittamiseen. Hanki tutkintoa varten Suomen riistakeskuksen julkaisema Metsästäjän opas. Löydät sen esimerkiksi Eräkontista.

Varatkaa lukemiseen ainakin pari kuukautta aikaa ennen leiriä. Leirin aikana aika kuluu riista- ja eräasioiden käytännön askareissa.

Metsästäjätutkinto kuuluu lakisääteisesti Suomen riistakeskuksen alaisille riistanhoitoyhdistyksille, jonka edustaja vierailee Metso-leirillä tutkintopäivänä. Riistanhoitoyhdistys perii tutkinnosta erillisen maksun.

Tutustu metsästäjätutkintoon Suomen riistakeskuksen sivuilla.

Tutustu leiritarjontaan

Kaikkien Metso-leirien ilmoittautumistiedot löydät Jahti-lehdestä, kesäleirien tiedot huhtikuussa ilmestyvästä kakkosnumerosta.

Leirien tiedot löydät lisäksi täältä.