Kultasakaali tavattu Suomessa

Sakaali
Kuva: Arno Peksar

Kuopiolainen Jarmo Korhonen on nähnyt ja kuvannut Rautavaaralla eläimen, jonka Ilpo Kojola ja Heikki Henttonen Luonnonvarakeskuksesta sekä eurooppalainen petotutkijaverkosto ovat todenneet kultasakaaliksi.

Mitä todennäköisimmin eläin on tullut Suomeen omin jaloin, jolloin kyseessä on nykylainsäädäntömme mukaan luonnonsuojelulailla rauhoitettu tulokaslaji. Tulotavalla on suuri merkitys siksi, että ihmisen päästämänä eläin olisi haitallinen vieraslaji ja se tulisi poistaa luonnosta.

Luonnonsuojelulailla rauhoitettuna lajina kultasakaali kuuluu ympäristöhallinnon toimialaan. Ainoastaan ympäristöhallinto voi myöntää poikkeusluvan lajin poistoon. Lajia ei siis saa tällä hetkellä metsästää.

Kultasakaali ei ole tervetullut Suomeen, koska lajia pidetään erittäin vahingollisena Suomen alkuperäiselle luonnolle.  Metsästäjäliitto yritti vaikuttaa viime keväänä kansanedustajiin, että kultasakaali saataisiin Suomessa riistalajiksi. Tällöin ensimmäisiä harhailevia yksilöitä olisi voinut metsästää ja rajoittaa kannan levittäytymistä.

Koska kultasakaali on luontodirektiivin liitteen V mukainen laji, ei lajin leviämistä voi täysin estää. Metsästäjäliiton näkemyksen mukaan Suomen nykyisen luonnonvaraisen lajiston kannalta olisi edelleen parasta, että eduskunta säätäisi kultasakaalin riistalajiksi.

Lue myös Metsästäjäliiton aikaisemmat uutisoinnit liittyen kultasakaaliin:

Kultasakaalia ei lisätty riistalajiksi – rauhoitettu saapuessaan Suomeen

Kultasakaalin leviämisen estämiseen varauduttava lainsäädännöllä