Metsästysammunnan kv-lajeihin tulossa muutoksia

Kilpailijat ampuvat kaurista istuen metsästysammunnan kansainvälisten lajien PM-kilpailussa. (Kuva: Ere Grenfors)

Metsästysammunnan kansainvälisten lajien EM-kilpailujoukkueen valintaperusteet muutetaan kilpailijoiden antamien ehdotusten mukaisiksi. Muutos tulee voimaan jo vuoden 2019 kilpailuissa. Lisäksi kv-lajien SM- ja katsastuskilpailuihin on tulossa sääntömuutoksia vuonna 2020, sillä myös kotimaisissa kilpailuissa siirrytään lajin kansainvälisiin sääntöihin.

Lue tiedote alta:

Metsästäjäliitto tiedottaa 17.4.2019

Muutoksia tulossa Eurooppalaisten- ja Pohjoismaisten metsästysampumalajien sääntöihin ja EM-joukkueen valintaperusteisiin

Metsästäjäliiton metsästysammunnan kilpailutyöryhmä (ent. metsästysampumatoimikunta) sai loppuvuodesta 2018 esityksen EM-edustusjoukkueen valintaperusteen muuttamisesta sekä siirtymisestä kansainvälisiin sääntöihin myös kotimaisissa eurooppalaisten ja pohjoismaisten metsästysampumalajien kilpailuissa (katsastukset, SM-kisat).

Metsästysammunnan kilpailutyöryhmä kysyi asiaa lajin harrastajilta tekemällä verkkokyselyn KV-lajien harrastajille. Verkkokyselyn vastausten pohjalta kilpailutyöryhmä päätti seuraavasti.

EM-edustusjoukkueen valintaperuste

EM-joukkueen valintaperusteeksi tulee 3 kpl edellisvuoden ja 3 kpl kuluvan vuoden perusteella.

Joukkueen valintaperustetta ei ole kirjattu metsästysampumasääntöihin. Tästä johtuen se voidaan ottaa käyttöön jo täksi vuodeksi.

Seuraava valinta koskee 2020 kisoja. Siihen valitaan 3 ampujaa tämän vuoden (2019) katsastusten ja 3 ampujaa ensi vuoden (2020) perusteella. Valintaperiaatteena käytetään jo tuttua ”prosenttia voittajan tuloksesta”.

EM-joukkueen valintakilpailuiksi huomioidaan nykyinen malli (katsastukset + SM-kisat).

Eurooppalaisen metsästysammunnan kotimaan kilpailuiden säännöt

Otetaan käyttöön kansainväliset FITASC-säännöt myös kotimaisissa kisoissa (katsastukset, SM-kisat) vuonna 2020. Kuitenkin niin, että vuoden 2019 aikana selvitetään vielä kisajärjestäjien kanta kilpailuiden järjestämiseen (esim. mahdolliset järjestelyjä vaikeuttavat seikat) ja se otetaan huomioon lopullisessa sääntöuudistuksessa.

Lisäksi eurooppalaisen metsästysammunnan kansainväliset FITASC-säännöt käännetään vuoden 2019 tai alkuvuoden 2020 aikana, jonka jälkeen ne siirretään osaksi Metsästäjäliiton metsästysampumasääntöjä.

Pohjoismaisen metsästysammunnan kotimaan kilpailuiden säännöt

Otetaan käyttöön kansainväliset NJS-säännöt myös kotimaisissa kisoissa (katsastukset, SM-kisat), vuonna 2020. Kuitenkin niin, että vuoden 2019 aikana selvitetään vielä kisajärjestäjien kanta kilpailuiden järjestämiseen (esim. mahdolliset järjestelyjä vaikeuttavat seikat) ja se otetaan huomioon lopullisessa sääntöuudistuksessa.

Eroja NJS-sääntöihin on ainakin, että käytetään aina ampumarataluvan mukaisia ehtoja esim. rautahaulien osalta. Lisäksi metsästystrap saadaan ampua SML mukaiselta radalta.

Muutoksen merkittävimmät vaikutukset

Kansainvälisiä metsästysampumalajeja on nykyisin voinut ampua kotimaan kisoissa kansallisen asemäärityksen mukaisilla aseilla. Tämä tulee nyt muuttumaan FITASC- ja NJS-sääntöjen mukaiseksi (aseen paino- ja kaliiperierot).

Suurin kilpailuiden järjestämiseen vaikuttava ero tulisi, miten KV-lajien SM-kilpailut saataisiin järjestettyä yhden viikonlopun aikana. Lisäksi ratavaatimukset muuttuisivat hieman laajemmiksi. Tästä johtuen potentiaalisten kisajärjestäjien kanta selvitetään ennen lopullisia sääntömuutoksia.

Kaikkien metsästysampumalajien säännöt löytyvät smlkilpailut.fi verkkosivuilta kohdasta säännöt. Myös NJS-säännöt löytyvät suomeksi, mutta FITASC-säännöt toistaiseksi vain englanniksi.

Lisätietoja sääntöuudistuksesta antaa Jussi Partanen jussi.partanen@metsastajaliitto.fi