Supikoiran ja minkin pyynti vapautumassa

Maaliskuussa eduskunta hyväksyi lainsäädäntömuutoksia supikoiran ja muiden haitallisten vieraslajien pyyntiin. Muutokset eivät vielä ole astuneet voimaan ja pyyntivälineitä koskeva asetus on edelleen työstettävänä.

Supikoiran ja minkin pyynnin vapautuminen on hyvä uutinen kotimaisille lintukannoillemme. Tehokkaasti lisääntyvinä lajeina kumpikin pienpeto aiheuttaa suurta tuhoa lintujen pesinnälle.

- Vaikka niihin jatkossa sovelletaan rauhoittamattomien eläinten pyydystämisestä ja tappamisesta annettuja säädöksiäa, suosittelemme, että lopetuksen hoitaisi ammattitaitoinen henkilö, joka osaa suorittaa sen nopeasti ja kivuttomasti. Eläinsuojelulain mukaan eläimille ei tule aiheuttaa tarpeetonta kipua eikä kärsimystä, Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari kommentoi.

- Loukkupyyntiin ryhtyvän on hyvä olla yhteydessä oman alueensa metsästysseuraan tai riistanhoitoyhdistykseen. Niiden kautta eläimen lopetukseen löytyy asiantunteva metsästäjä, Siitari vinkkaa.

Pyyntimenetelmiä koskevan asetuksen tarkka säädösten voimaantulopäivä ei ole vielä selvillä. Metsästäjäliitto tiedottaa asian etenemisestä.