Metsästäjäliiton Pohjanmaan piiri ja paikalliset riistanhoitoyhdistykset keräsivät tietoa suurpedoista tammikuun 16. päivä Pohjanmaalta Pohjois-Satakuntaan yltävältä alueelta. Tuolloin järjestetyssä suurpetojen jälkilaskennassa kirjattiin yhteensä 74 susihavaintoa, 66 ilveshavaintoa ja yhdeksän ahmahavaintoa.

Pohjanmaan susihavaintoja laskettiin tammikuussa

09.02.2021 13:59

Suomen Metsästäjäliiton Pohjanmaan piirin sekä paikallisten riistanhoitoyhdistysten laskennassa kirjattiin yhteensä 74 susihavaintoa. Alueelta kerättiin myös suden DNA-näytteitä. Riistanhoitoyhdistysten suurpetoyhdyshenkilöt varmistivat kaikki jälkilöydöt ja kappalemäärät. Samalla jäljet tallennettiin Tassu-tietokantaan. Vuosi sitten vastaavissa laskennoissa havaintoja tehtiin samalla alueella 50.

”Mukana oli peräti 600 jälkien laskijaa ja olosuhteet olivat hyvät, koska uutta lunta satoi viikon aikana kahdesti ennen laskentaa”, kertoo Metsästäjäliiton Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Jukka Hautala tyytyväisenä ja kiittelee metsästäjiä aktiivisesta osallistumisesta laskentaan. Vapaaehtoisten paikallisten osallistuminen susiyksilöiden havainnointiin ja näytekeräykseen on tärkeää monipuolisen aineistopohjan saamiseksi vuosittaisiin kanta-arvioihin.

”Laskenta kertoo sen, että Pohjanmaalta Pohjois-Satakuntaan yltävällä alueella ilveksen ja susien havainnot lisääntyivät edellisvuotisiin verrattuna. Alueella elää varsin runsas kauris- ja peurakanta, mikä selittää petojen määrää. Susitiheys on erityisesti Kurikkaan kuuluvassa Jurvassa tänä keväänä ennätyksellinen. Siellä elää havaintojen perusteella 10–14 yksilöä yhdessä laumassa. Toinen lauma on seitsemän suden suuruinen. Lisäksi alueella on Laihian kanssa 35 suden lauma”, Hautala kertoo.

Ilveshavaintoja oli 66, joista pentueita oli kahdeksan. Ahmahavaintoja saatiin yhdeksästä yksilöstä.

Lukesta muistutetaan, että suden kanta-arvio ei pohjaudu yksinään lumijälkilaskennoissa arvioituihin yksilömääriin. Suomen Metsästäjäliitto kannustaakin kaikkia metsästäjiä jälkilaskentojen lisäksi myös muiden suurpetohavaintojen ilmoittamiseen ja DNA-näytteiden keräämiseen.

”Metsästäjäliiton piirit tukevat susihavaintotyön organisointia yhdessä alueellisten riistakeskusten ja paikallisten riistanhoitoyhdistysten kanssa. Metsästäjäliiton piireistä saat tietoa paikallisista riistanhoitoyhdistysten suurpetoyhdyshenkilöistä ja suden dna-näytekeräyksen keräysvastaavista, mikäli esimerkiksi haluat ilmoittaa susihavainnoista”, Metsästäjäliiton hallituksen puheenjohtaja Tuomas Hallenberg sanoo ja lähettää erityiskiitoksen kentän vapaaehtoistyölle.

Lisätietoja:
Metsästäjäliiton Pohjanmaan piiri
Puheenjohtaja Jukka Hautala, puh.
040 530 7107, jukka.hautalaatmetsastajaliitto.fi ()

Laskenta mediassa:

Maaseudun tulevaisuus: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era/artikkeli-1.1309055

Yle: https://yle.fi/uutiset/3-11766060