Pienpetopyynnin SM-kisat Vuoden riistanhoitoteko

Pienpetopyynnin SM-kisoissa pyynti suoritetaan joukkueina yhden viikonlopun aikana. Kuvassa Teemu Liikanen vuoden 2015 SM-kisoissa Suomussalmella. (Kuva: Ere Grenfors)

Metsästäjäliiton riistanhoitotoimikunta on valinnut Vuoden riistanhoitoteoksi pienpetopyynnin SM-kilpailut.

Vuosittaiset pienpetopyynnin SM-kilpailut vähentävät yksittäisenäkin tapahtumana tehokkaasti pienpetoja kilpailualueelta, ja se saa joukkueet hiomaan pyyntitaitojaan huippuunsa. Vaikka alueellinen tehokkuus on kiistatta meriitti, valintaan vaikutti erityisesti se, että tapahtuma nostaa tietoisuutta pienpetopyynnistä ja pyyntitavoista, ja lisäksi innostaa metsästäjiä pienpetopyyntiin.

Pienpetojen, erityisesti haitallisten vieraslajien, pyynti on merkittävä tapa suojella luontoa ja sen monimuotoisuutta metsästyksellisin keinoin. Vuoden riistanhoitoteoksi nimeämisen lisäksi liitto huomioi kilpailun kehittäjän ja järjestäjän, Jarmo Heikkisen, 500 euron arvoisella tavarapalkinnolla.