Muista: ilves- ja susihavainnot Tassuun 12.3. mennessä!

Kuva: Juha Hellström

Ilves- ja susihavainnot kuluneelta kaudelta on kirjattava Tassuun tiistaihin 12.3. mennessä. Metsästäjäliitto kannustaa viemään kaikki havainnot Tassuun, jotta kanta-arviot olisivat mahdollisimman kattavia.

• Ilveksen osalta havainnot aikaväliltä 1.9.2018 - 28.2.2019
  • Suden osalta havainnot aikaväliltä 1.8.2018 - 28.2.2019

On tärkeää huomioida, että jos alueen havaintoja viedä ollenkaan Tassuun, vääristyvät myös näiden lajien valtakunnalliset kanta-arviot.

Kaikki ilvespentuehavainnot Tassu-järjestelmään

Ilveksen kanta-arvio pohjautuu Tassu-havaintojen kirjauksien ja erillisten lumijälkilaskentojen pohjalta tehtyyn arvioon. Kanta-arvion pohjalta myönnetään ilveksen kannanhoidolliset poikkeusluvat tulevalle metsästyskaudelle. Ilveksen yleistyessä myös jälkiin on totuttu, eikä havaintoja ilmoitettu edellisellä kaudella yhtä ahkerasti kuin aiemmin. Viime syksynä lupien määrä lähes puolittui aiempaan kauteen verrattuna.

Erityisen tärkeitä ovat pentuehavainnot, ne tulisi vielä Tassu-järjestelmään määräaikaan mennessä. Näistä havainnoista syntyy taas seuraava kanta-arvio.

Tassu-havainnot pohjana suden kanta-arviossa

Luonnonvarakeskuksen julkaisema suden kanta-arvio perustuu Tassu-havaintoihin, pannoitettujen susien liikkeisiin ja DNA-näytteisiin. Arvio huomioi vain ne Tassu-havainnot, jotka on ilmoitettu 12.3. mennessä.