Metsästäjäliitto pitää erityisen valitettavana LUKEn tuoretta päätöstä olla pannoittamatta susia.

Metsästäjäliitto tyrmistynyt: LUKE ei pannoita susia tänäkään talvena

16.11.2020 12:37

Metsästäjäliitto katsoo, että susien GPS-pantatieto on ollut metsästäjille arvokasta susien liikkeiden seuraamisessa. Tämä on ollut tärkeätä riskien välttämisessä metsästyskoirien suojaamiseksi ja susivahinkojen välttämiseksi.

Sutta koskevassa kansalaisaloitteessa edellytetään, että Luonnonvarakeskuksen tulee aloittaa susien pannoitukset uudelleen kevättalvella 2021 sekä kehittää pantojen laitteistoa ja ohjelmistoa siten, että paikannustarkkuus ja paikkatiedon ajantasaisuus palvelee tutkimustarpeiden lisäksi mahdollisimman hyvin myös metsästyskoirien ja tuotantoeläinten suojaamista.

Metsästäjäliitto toteaa yllättyneenä, että kansalaisaloitteen yli 61 000 henkilön allekirjoituksesta huolimatta Luonnonvarakeskus ilmoitti 16.11. luopuvansa pannoituksesta jatkossa tutkimukselle vähämerkityksellisenä tiedon tuotamismallina. LUKEn tiedote aiheesta: https://www.luke.fi/uutinen/susia-ei-pannoiteta-kevattalvella-2021/

Ere Grenfors
luonnon- ja riistanhoitopäällikkö
seuratoiminta, lakiasiat

Kansalaisaloite susien kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta on lähetekeskustelussa keskiviikkona 18. marraskuuta. Sitä voi seurata suorana lähetyksenä klo 14 jälkeen eduskunnan sivuilta: www.eduskunta.fi.