Mennään metsään -kampanjan kärkenä Metsästäjäliitolla kuvakilpailu

Kuvaaja: Pasi Heimonen

Mennään metsään -kampanjassa Metsästäjäliiton kärkenä oli metsästysharrastuksen kuvaaminen. Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle järjestö on hakenut suomenpystykorvaan liittyvän eräperinteen vaalimista.

Metsästäjäliitto oli mukana Ylen Mennään metsään -kampanjassa.

- Haluamme lisätä metsässä liikkumista ja samalla näyttää suurelle yleisölle, kuinka hieno harrastus metsästys on, kertoo Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Kampanjaan liittyen Metsästäjäliitto järjesti metsästysaiheisen kuvakilpailun Instagramissa.

Kuvakilpailuun tuli ilahduttavan paljon kuvia. Niistä välittyi hienoja metsästystunnelmia ja upeita metsämaisemia, Siitari kiittelee.

Kilpailun voittajat arvottiin viime viikolla. Kaikkiin kilpailuun osallistuneisiin kuviin voi tutustua Instagramissa tunnisteella #MennäänMetsälle.

Metsästys ei ole jokamiehenoikeus

Mennään Metsään -kampanjassa eniten keskustelua on herättänyt jokamiehenoikeuksien hakeminen Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle. Metsästäjäliitto ei ole tässä projektissa mukana, sillä jokamiehenoikeus ei koske lainkaan metsästystä. Suomessa metsästysoikeus on sidottu maanomistukseen jo vuodesta 1442 alkaen, jolloin Kristofferin maanlaki määriteltiin.  Maanomistajalla on siis oikeus metsästää ja määrätä metsästyksestä omilla maillaan. Tyypillisesti maanomistajat vuokraavat maansa metsästysoikeuden paikalliselle metsästysseuralle.

- Metsästysseuran jäsenellä on oikeus metsästää niillä alueilla, joihin metsästysseuralla on metsästysoikeus. Metsästys ei siis ole jokamiehenoikeus, Siitari korostaa.

Jokamiehenoikeudet on hyväksytty Suomen keräämään kansallisen aineettoman kulttuuriperinnön ehdokasluetteloon jo vuonna 2017. Tältä listalta Suomi tulee ehdottamaan Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle ensin saunomista ja sen jälkeen kaustislaista viulunsoittoperinnettä. Muita ehdokkaita ei ole vielä nimetty. Metsästäjäliitto on mukana hankkeessa, joka on päässyt kansalliselle listalle.

-Haemme yhdessä Suomen Kennelliiton ja Suomen Pystykorvajärjestön kanssa suomenpystykorvaan liittyvän eräperinteen vaalimista Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon, Siitari kertoo.

Suomenpystykorvaan liittyvän eräperinteen harjoittajien määrä on vähentynyt huippuvuosista. Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle pääsy auttaisi varmistamaan perinteen elävänä pysyvyyttä ja jatkuvuutta.