Ulkomaisilta vesilinnustajilta vaaditaan Virossa nyt vesilintukoulutus

Jos olet aikeissa lähteä vesilintujahtiin Viroon, sinun on suoritettava vesilintukoulutus paikan päällä. Koulutus koskee kaikkia muita ulkomaalaisia, paitsi niitä, jotka ovat suorittaneet metsästäjätutkinnon Virossa.

Selvitä etukäteen virolaisen jahdin järjestäjältä, hoitaako hän koulutuksen käytännön järjestelyt. Turistijahtien järjestäjät ovat hyvin tietoisia asiasta, ja heistä monet ovat itse virallisia kouluttajia. Jos olet lähdössä esimerkiksi jonkun virolaisen metsästysseuran vieraaksi, kysy etukäteen, voiko kutsuja järjestää koulutuksen.

Pyri hoitamaan asia ensisijaisesti aina jahdinjärjestäjän kanssa. Esimerkiksi vesilintulupien myyjät ovat tietoisia alueellisista kouluttajista, mutta jos et saa asiaa hoidettua jahdin järjestäjän kanssa tai sinulla on aiheesta kysyttävää, voit olla yhteydessä myös Viron Metsästäjäliiton Andres Lillemäkeen (puh. +372 602 5972).

Metsästystä valvovat Virossa poliisi, rajavartijat ja niin sanottu luontopoliisi. Ilman asianmukaisia lupia tai tarvittavaa koulutustodistusta metsästäviltä peritään sakkoa.