Vastuullinen metsästäjä ajattelee myös tulevia kanalintuvuosia

Metsäkanalintujen metsästys alkaa maanantaina 10.9. Tänä vuonna kautta on monin paikoin pidennetty lintukantojen suotuisaan kehitykseen perustuen. Kolmiolaskennoissa havaittiin keskimäärin 40 prosenttia enemmän metsäkanalintuja kuin viime vuonna. Valtaosassa maata lintutiheydet ovat 2000-luvun keskitasolla. Vastuullinen metsästäjä ajattelee toki myös kanalintukantojen tulevaisuutta.

Vapaus tuo vastuuta

Tänä syksynä on käytetty ensimmäistä kertaa mahdollisuutta pidentää kautta. Nyt metsästäjille on tarjolla aiempaa laajempi mahdollisuus valita oma metsäkanalintujahdin ajankohta. Kauden pidennys on aiheuttanut metsästäjien kesken paljon keskustelua.

- Metsästäjät kantavat paljon huolta kanalintukannoista. Siitä hyvänä osoituksena on myös metsästäjien valtava työmäärä riistakolmiolaskentojen eteen. Ilman kattavaa laskentatietoa metsästyksen kestävyyttä olisi mahdoton varmistaa, kommentoi Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Pidempi metsästysaika merkitsee entistä suuremman vastuun antamista metsästäjille.

- Monet seurat tekevät jo omia aika- ja saalismääräärajoituksia paikallisten kanalintukantojen pohjalta. Myös yksittäiset metsästäjät voivat tehdä osansa. Heillä viime kädessä on vastuu kohtuullisista saalismääristä ja huolellisesta valikoinnista, kertoo Metsästäjäliiton luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors.

Pyynti kohdennettava nuoriin lintuihin

Poikastuotto on ollut monin paikoin todella hyvä, mutta myös alueellista vaihtelua esiintyy. Lisäksi lisääntymisikäisten lintujen määrä on aiempien huonojen vuosien vuoksi yhä pieni.

- Metsästys tulisi kohdentaa tämän vuoden poikaslintuihin, joiden selviämismahdollisuudet ovat muutenkin vanhempia lintuja huonommat. Siksi erityisesti soitimelta pyytämistä tulisi välttää. Alueiden suurimmat soitimet ovat avainasemassa paikallisen lintutuoton näkökulmasta, Siitari kertoo.

Tarkasta alueesi metsästysajat

Vaikka metsäkanalintukannat vahvistuivat selvästi, kolmen kuukauden kausi on vain metson pyynnissä tietyissä Lapin kunnissa. Suuressa osassa maata metson, teeren ja pyyn metsästysaika päättyy 10.11. Osassa maata pyyntiaikaa on vain kuukausi. Tarkista alueesi metsästysajat etukäteen täältä.

Kanalinnustus on hieno pyyntimuoto, jolla on maassamme pitkät perinteet. Pidetään yhdessä huolta siitä, että myös tulevat sukupolvet voivat nauttia siitä.

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Heli Siitari, p. 010 841 0052 tai heli.siitari@metsastajaliitto.fi
luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors, p. 010 841 0057 tai ere.grenfors@metsastajaliitto.fi