Rakenna koottava haulikon koeammuntateline

Teline on tarkoitettu haulikon koeammuntaan (ABC-opas s.14–15) ja patruunan osumakuvioiden ampumiseen (ABC-opas s.17–18). Se on helppo purkaa osiin säilytystä ja kuljetusta varten.

Piirrä maalikuviot tussilla pahviin tai liimaa siihen tulostettu maalikuviopaperi. Samaa maalikuvioita voit käyttää testatessasi patruunan osumakuvioita. Laita silloin keskelle pahvia yksi maalikuvio tähtäyspisteeksi. Tulosta maalikuvio tästä (pdf-linkki).

Teline koostuu vanerilaatikosta, jonka sisällä on pahvirulla ja metalliputkia. Putkista kasataan kehikko, johon pahvi voidaan kiinnittää jousipuristimilla. Kun pahviin on ammuttu, leikkaa ammuttu osa irti ja rullaa uusi pahvi tilalle.

Tarvikkeet

• 4 kpl vanerisiivuja: (10 mm x 300 mm x 1 550 mm)
  • 4 kpl vaneripaloja (10 mm x 280 mm x 300 mm)
  • 4 kpl pieniä lehtisaranoita laatikon kanteen (tai yksi pitkä pianosarana)
  • 2 kpl salpoja kannen lukitukseen
  • 2 kpl kantokahvoja (kahvat voit tehdä myös kuormaliinasta)
  • Ruuveja ja puuliimaa laatikon kasaamiseen
  • 10,5 m vesijohtoputkea (ulkohaisija 26,9 mm)
  • 1,2 m vesijohtoputkea (sisähalkaisija 27,2 mm)
  • 6 kpl 25 mm pitkiä kierretangon (esim. 10 mm) pätkiä ja niihin aluslevyt ja siipimutterit

Teräsputkien mitat

Ulkohalkaisija 26,9 mm

• A-putki (1 kpl) 1 500 mm
  • B-putket (2 kpl) 1 200 mm
  • C-putket (2 kpl) 1 000 mm
  • D-putket (2 kpl) 1 500 mm
  • E-putki (1 kpl) 1 525 mm (pahvirullan kannatintanko)

Sisähalkaisija 27,2 mm

• F putket (2 kpl) 300 mm
  • G putket 200 mm
  • H-putket 100 mm

Rakentaminen

Vanerilaatikko

Vanerilaatikon ulkomitat: K 320 mm x S 300 mm x L1 550 mm. Se on mitoitettu 1 500 mm leveälle pahvirullalle. Koeammunnassa voit käyttää myös 1 200 mm leveää pahvia, jolloin laatikon leveys on 1 250 mm.

1. Sahaa vaneriosat tarvikeluettelossa esitettyjen mittojen mukaan.
  2. Laita kyljet ja päädyt pohjalevyn päälle ja ruuvaa ne pohjalevyn läpi kiinni. Laita vielä liitossaumoihin puuliimaa.
  3. Sahaa kahteen jäljelle jääneeseen päätylevyyn (280 x 300 mm) kuvan 5. mukaiset urat ja kiinnitä ne laatikon päätyihin sisäpuolelle. Näin saat kannattimet pahvirullan kannatintangolle.
  4. Saranoi laatikon kansi ja kiinnitä toiselle puolelle lukitussalvat.
  5. Kiinnitä laatikon päihin kantokahvat.

Putkiosien hitsaukset

Metalliputkikehikon mitat kasattuna ovat korkeus (maasta) 2 250 mm ja leveys 1 500 mm. Pahvin kiinnitys helpottuu, jos teet putkikehikon matalammaksi. Maalikuvion tulee kuitenkin olla riittävän korkealla, että ammunta suuntautuu hieman ylöspäin. Lentoon ammunnassa haulikon piiput osoittavat yleensä yläviistoon.

1. Katkaise teräsputket mittoihinsa.
  2. Hitsaa A-putken päihin H-putket 90-asteen kulmaan (kuvan 4. mukaisesti).
  3. Hitsaa C-putkien päihin G-putket niin, että G-putki menee 100 mm C-putken sisään. Nämä putkenpätkät toimivat holkkeina putkikehikkoa kasattaessa.
  4. Hitsaa 25 mm kierretangon pätkät 90-asteen kulmaan keskelle tukijalkoja (H-putket) (1 kierretangon pätkä/tukijalka).
  5. Hitsaa kaksi 25 mm kierretangon pätkää F-osiin (kuva 5.) 90-asteen kulmaan. Hitsaa kierretangon pätkät F-putken päistä n. 50 mm päähän.

Putkiosien liittäminen laatikkoon

1. Poraa laatikon päihin kuvan 5. mukaiset reiät kierretankoa varten ja kiinnitä F-putket laatikkoon siipimuttereilla.
  2. Poraa laatikon pohjaan reiät tukijalkojen (H-putket) kierretangoille ja kiinnitä ne siipimuttereilla (kuva 6.). Tukijalat pitävät koeammuntatelineen pystyssä myös kovalla tuulella.

Teline on nyt valmis ja voit pystyttää sen kuvan 7. mukaisesti. Pahvi on helppo kiinnittää telineeseen kuvassa näkyvällä jousipuristimella. Voit käyttää myös akkukaapeleista tuttuja hauenleukoja.

Täältä löydät ohjeesta tulostettavan version.