Elokuussa avautuu kansalaisaloite, jossa vaaditaan suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista mahdollisimman pian.

Kansalaisaloite suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamiseksi avautuu elokuussa

29.07.2020 10:09

Aloite suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta avataan Kansalaisaloite.fi -verkkopalveluun elokuussa. Metsästäjäliitto on yhdessä metsästyskoirajärjestöjen, muiden järjestöjen ja yksittäisten kansalaisten kanssa valmistelemassa kansalaisaloitetta. Sen tarkoitus on turvata sekä taajamissa että taajamien ulkopuolella asuvien ihmisten arki ja elinkeinot, mutta taata myös kotieläinten ja metsästyskoirien turvallisuus.

Tulevasta metsästyskaudesta voi tulla vaikea

– Pian alkava jahtikausi voi susitilanteen vuoksi olla vaikea. Metsästäjät ovat huolissaan koiriensa puolesta. Pienriistan ja esimerkiksi hirven metsästys voi monissa osissa maata hankaloitua. Samaan aikaan, kun susilaumojen määrä on lisääntynyt neljänneksellä, on vielä pantasusipalvelukin ajettu alas. Kun koiria ei voi enää suojata juuri mitenkään, moni miettii koko metsästyskoiraharrastuksensa mielekkyyttä. Susikonflikti voi kärjistyä entisestään syksyn aikana, sanoo Suomen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Jaakko Silpola.

Kannanhoidollisen metsästyksen tavoitteena tulee olla susikannan pitäminen yhteiskunnallisesti siedettävällä tasolla. Kannanhoidollisella metsästyksellä susikantaa ylläpidettään kontrolloidusti, laillisesti sekä susien keskellä asuvat ihmiset huomioivalla tavalla.

Parhaillaan on käynnissä maa- ja metsätalousministeriön suden kannanhoidollisen metsästyksen laajapohjainen suunnittelu- ja määrittelyhanke, jossa selvitetään suden kannanhoidollisen metsästyksen edellytyksiä ja tavoitteita. Suomen Metsästäjäliitto osallistuu hankkeen työhön.

Aloitteen valmistelussa laajaa yhteistyötä

– Kansalaisaloitteen taustalla on tehty laajaa yhteistyötä eri järjestöjen kesken. Myös muut kuin metsästävät kansalaiset ovat ottaneet Metsästäjäliittoon yhteyttä toivoen kansalaisaloitteen järjestämistä, kertoo Silpola.

Metsästyksen tavoitteena on vähentää susien metsästyskoirille ja kotieläimille aiheuttamia vahinkoja sekä pitää sudet ihmisarkoina ja poissa ihmisasutuksen läheltä.

Metsästäjäliitto tiedottaa jäsenilleen, kun kansalaisaloite avautuu allekirjoitettavaksi.

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Jaakko Silpola, 050-406 4836