Lausunto luonnoksista Maa- ja metsätalousministeriön asetuksiksi metsä- ja merihanhen metsästyksen kieltämiseksi metsästysvuonna 2020-2021

01.02.2020

Metsähanhen metsästys sallittaisiin edellisen vuoden tapaan 1.10.–30.11. välisenä aikana rajatulla alueella Kaakkois-Suomessa, jolloin metsästys kohdistuisi todennäköisesti pääasiassa moninkertaisesti runsaampaan ja elinvoimaiseen tundrametsähanhen kantaan Metsästäjäliitto pitää asetusesitystä perusteltuna ja kannatettavana. Liiton näkemyksen mukaan on erittäin hyvä, että usean vuoden tauon jälkeen päästään jälleen harjoittamaan perinteiseen suomalaiseen metsästyskulttuuriin kuuluvaa ja erittäin vaativaa pyyntimuotoa pesimäsoilla - kuitenkin siten, ettei taigametsähanhikannan suojelutoimenpiteillä suotuisaksi saatu kehitys vaarannu. Tässä tarkoituksessa esitetyt metsästäjäkohtaiset kiintiöt ja ravintohoukuttimen käytön rajoitukset ovat paikallaan ja perusteltuja.
Metsästäjäliitto on tyytyväinen siitä, että metsästäjäkohtainen saaliskiintiö on nykyisin mukana myös metsähanhen metsästyksen säätelyn “työkalupakissa”. Liitto esitti kyseistä yhden metsähanhen kiintiötä lausunnossaan ensimmäisen kerran jo vuonna 2012.

Metsästäjäliitto yhtyy ministeriön näkemykseen, jossa merihanhen osalta tavoiteltava leviäminen sisämaan vesistöihin edellyttää metsästyksen kieltämistä sisämaan kannan ollessa vasta ensimmäisten yksilöiden varassa. Maa- ja metsätalousministeriö pyrkii tämän asetuksen avulla poistamaan sisämaassa pesivään ja levittäytyvään merihanhien kantaan kohdistuvan metsästyspaineen niin, että kanta vahvistuisi ja siitä tulisi arvokas riistavara myös sisämaahan, mikä on myös liiton mielestä tavoiteltava tilanne. Asia on liitolle erityisen läheinen, sillä Metsästäjäliitto on ollut eri tavoin konkreettisesti tukemassa merihanhikannan vahvistumista sisämaassa metsästyskelpoiselle
tasolle.

Lue koko lausunto