Suomen Metsästäjäliiton blogi

14.09.2018 15:55

Me Metsästäjäliitossa olemme erittäin huolestuneita tämänhetkisestä susitilanteesta ja sen ympärillä käytävästä keskustelusta. Meille on tärkeää kuulla kentän ääntä, sitä varten olemme täällä olemassa. Metsästyksen jatkuvuus on tärkein edunvalvonnan päämäärämme ja suomalainen koiralla metsästys on tärkeä osa sitä kokonaisuutta.

09.07.2018 09:38

Viron metsästäjäliiton 38. Kokkutulek- tapahtuma järjestettiin aurinkoisessa Pärnussa 6-8.7. Tilaisuuteen osallistui liki 6 000 henkeä. Tapahtuman avasi metsästysseurojen yhteinen lippukulkue, jonka jälkeen pidettiin avajaispuheet puhujina Viron, Tsekin ja Suomen metsästäjäliittojen ”presidentit” ja Euroopan metsästäjäjärjestö FACE:n edustajat.

18.06.2018 13:50

Vaikka aktiivinen metsästyskausi on tauolla, tekee toimiston väki ahkerasti töitä meidän kaikkien metsästäjien asioiden eteen. Aselain kansallinen toteutus, suden kannanhoito sekä siihen liittyvät moninaiset kysymykset ja yhteistyö, aselupien hakuprosessien edistäminen, liiton strategian kehittäminen sekä siihen kuuluvat viestinnän kehittäminen, jäsenpalvelujen parantaminen ja liiton tasa-arvo- ja yhdenmukaisuus ohjelman rakentaminen pitävät meidät oikeiden asioiden äärellä. Liitto panostaa jäsenpalvelujensa kehittämiseen, ja siihen tarvitsemme teidän palautettanne!

18.06.2018 13:45

Maakunnista on paikoin tihkunut huolestuttavia yhteydenottoja peura- ja hirvikantojen sekä kaatolupamäärien kehityksestä; on taas kerran aika arvioida, ovatko asiat tasapainossa. Peurakanta on monin paikoin kasvanut erittäin tiheäksi, ja joillakin alueilla liikenne- ja maatalousvahinkojen hallitsemiseksi kannan kehitys on nyt syytä taittaa. Tavoitteena pitää olla tuottavat elinvoimaiset hirvieläinkannat, ja samanaikaisesti vahinkojen pitää olla hallinnassa.

04.06.2018 08:40

Osallistuin viime viikolla eurooppalaisen edunvalvontajärjestömme FACEn nimissä eurooppalaisen suurpetofoorumin (EU Platform on Coexistence between People and Large Carnivores) kokoukseen Brysselissä. Olen ollut aikaisemminkin foorumin kokouksissa edellisen työnantajani luottamustoimessa, viimeksi pari vuotta sitten.

01.06.2018 08:35

Keskustelu susista jatkuu kiivaana ja me teemme työtä susiasian ratkaisemiseksi hartiavoimin. On selvää, että asian puskeminen vie aikaa. Arvioin, että olemme saaneet toiminnallamme ainakin kansainvälisesti tilanteemme näkyville EU:ssa. Tarvitaan malttia ja taitoa saada asiaan kestäviä ratkaisuja.

23.04.2018 12:36

Olin maaliskuun alkupuolella kuuntelemassa europarlamentikko Sirpa Pietikäisen johtaman Animal Welfare and Conservation -ryhmän tilaisuutta Euroopan parlamentissa. Luovutimme komissiolle Metsästäjäliiton vastineen Luonto-Liiton komissiolle esittämään raporttiin susien metsästyksestä sosiaalisin ja taloudellisin perustein tapahtuvalla poikkeuslupamenettelyllä.