Ampumaradat

Ampumaradalla
Ampumarata on rajattu alue tai tila, jossa on määrätyt ampumapaikat ja ampumasuunnat ja joka on tarkoitettu ampumaharjoitteluun ja -kilpailuun. Ampumaradan koko ja ratalaitteiden tyypit riippuvat siitä, millä aseilla ampumaradalla on tarkoitettu ampua.

Aseen hallussapitoluvan haltijoita on Suomessa arviolta noin 670 000 ja lupia yhteensä yli 1,5 miljoonaa. Ampumaratoja käyttävät ampumaurheilijat, metsästäjät, virkistysampujat, muut ampumista harrastavat, varusmiehet, reserviläiset, maanpuolustuskoulutus sekä ammatissaan ampumataitoa tarvitsevat. Ampumaratoja tarvitaan, jotta ammuntaa harrastavilla on mahdollisuus ampua ja kehittää taitojaan jo eettisen metsästyksenkin edellyttämälle tasolle sekä täyttää lakisääteiset velvoitteet valvotuissa, turvallisissa ja tarkoituksenmukaisissa olosuhteissa. Ensiarvoisen tärkeää on, että ampumarataverkosto on lajiradoittain tarkasteltuna tarpeeksi tiheä ja alueellisesti kattava.

Radalla tulee muistaa aseturvallisuus

Aseturvallisuuteen niin metsästyksessä kuin ampumaradalla sisältyy lukematon määrä erilaisia sääntöjä. Ne on kaikki tehty turvaamaan niin itse harrastajat kuin perheenjäsenet ja muut ihmiset. Amerikkalainen Jeff Cooper on tiivistänyt ne neljään sääntöön.

1. Asetta on aina käsiteltävä kuin se olisi ladattu

2. Älä ikinä osoita aseen piipulla mitään, mitä ei ole tarkoitus ampua (piippukontrolli)

3. Pidä sormi pois liipaisimelta (sormikontrolli)

4. Ole varma kohteesta

Katso video turvallisesta käyttäytymisestä radalla

Turvallisuussääntöjä radalle

• tarkista aina jokaisen ampumaradan määräykset ja noudata niitä
  • selvitä itsellesi ampumaradan osoite/koordinaatit onnettomuuden varalle
  • nosta/sytytä ennen ammunnan aloittamista kyltit/liput/merkkivalot tiedottamaan käynnissä olevasta ammunnasta
  • varmista, ettei ketään ole asiaankuulumattomissa paikoissa
  • liiku ainoastaan turvallisella alueella
  • huolehdi aina kuulon ja näön suojaamisesta
  • ammu ainoastaan ampumaradalla sallituilla aseilla, kaliipereilla ja patruunoilla
  • käsittele asetta vain ammunnanjohtajan luvalla tai erillisellä käsittelyalueella
  • huolehdi, että aseen piippu osoittaa aina turvalliseen suuntaan
  • pidä ase ampumapaikalla ennen ammuntaa ja ammunnan taitettuna tai kiväärin lukko auki
  • älä jätä asettasi ilman valvontaa
  • olet velvollinen keskeyttämään ammunnan sekä muun toiminnan ja huutamaan ”seis”, kun havaitaan turvallisuutta vaarantava tekijä tai joku muu huutaa ”seis”

Ammuntojen jälkeen

• siivoa ampumarata-alue ja vie lajitellut jätteet keräysastioihin
  • laske ammunnasta kertovat kyltit/liput alas sekä sammuta merkkivalot
  • kirjaa tarvittaessa ammutut laukausmäärät rataohjeiden mukaisesti

Radalla tarvittavat varusteet

Turvallisessa ratakäyttäytymisessä tulee ottaa huomioon myös muut turvallisuustekijät, kuten näön ja kuulon suojaaminen eli mukana on syytä olla kuulosuojaimet ja ampujanlasit. Radalla pärjää aivan tavallisilla vaatteilla, joissa on helppo liikkua, monitaskuinen ampujanliivi helpottaa patruunoiden ja hylsyjen käsittelyä.

Mukaan tarvitset tietysti myös oman aseen ja patruunat. Radoilla ei vuokrata aseita eikä myydä patruunoita. Varaudu maksamaan myös ratamaksu tai ostamaan ratakortti.

Karttaan on merkitty radat, joissa on haulikko- ja kiväärirata.

Rataverkosto

Käytössä olevien ampumaratojen määrä on pudonnut Suomessa rajusti. Vielä 1990-luvun lopussa ampumaratoja oli kolmannes enemmän kuin nyt, jolloin ampumaratoja on noin 650. Monet pienet radat on suljettu ja uusien metsästäjien on aiempaa vaikeampi päästä harjoittelemaan ampumista. Suomen Metsästäjäliitto on mukana maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa ampumaratojen ympäristölupahankkeessa. Hankkeen tavoitteena on saada ympäristölupa vähintään 150 ampumaradalle, joilla toistaiseksi voimassa olevaa ympäristölupaa ei vielä ole. Tavoitteena on estää nykyisen rataverkoston ympäristölupasyistä johtuva harveneminen ja turvata turvalliset ja ympäristöystävälliset harjoitteluolosuhteet joka puolella Suomea niin metsästäjille, ampumaurheilijoille, reserviläisille, viranomaisille kuin muille ammatissaan ampumataitoa tarvitseville.

Suurin osa ampumaradoista on pääasiassa seurojen tai yhdistysten jäsenten käytössä. Oman alueen ampumaradoista voi tiedustella metsästys- ja ampumaseuroilta sekä riistanhoitoyhdistykseltä.

Ampumaratoja on koottu lipas.fi -liikuntapaikkasivustolle.
Avautuvan sivun vasemman laidan haku-kenttään kirjoita sana AMPUMARATA. Voit rajata myös etsimäsi alueen vain kartalle valitsemaasi näkymään. Klikkaamalla ampumaradan nimeä, löydät lisätietoja radasta.

Kaikille metsästäjille avoimet radat

Monelle ampumaradalle ovat tervetulleita kaikki ampujat. Sinun ei siis tarvitse välttämättä olla seuran jäsen voidaksesi harjoitella ampumista.

Oheiseen karttaan  on koottu ratoja, joille on mahdollista mennä harjoittelemaan ilman seuran jäsenyyttä, maksamalla esimerkiksi ratamaksun. Kartasta näet lähimmän ratasi ja klikkaamalla karttalla näkyvää merkkiä, löydät radan verkkosivut.

Ampumaradat

Rakennetaan karttaa yhdessä! Kartta ei ole tällä hetkellä täydellinen, joten toivomme, että mikäli listasta puuttuu jonkin kaikille avoin rata, ilmoitat siitä meille osoitteella jahtiatmetsastajaliitto.fi