Juhlavuoden tapahtumat

Vuonna 2021 tuli kuluneeksi 100 vuotta Metsästäjäliiton perustamisesta. Tätä merkkipaalua juhlistettiin vuoden aikana monin eri tavoin ja juhlavuosi näkyi kaikessa toiminnassa.

Metsästäjäpäivä 15.4.2021

Metsästäjäpäivän logo

Metsästäjäliiton järjestämässä Metsästäjäpäivässä käytiin läpi monia metsästäjiä puhuttaneita ajankohtaisia aiheita. Eniten kiinnostusta herättivät sudet, lyijy ja valkohäntäpeurakantojen määrät.

”Suomen Metsästäjäliitolla on iso merkitys kestävän ja eettisen riistanhoidon ja erityisesti järjestäytyneen metsästyksen perustan luomisessa”, totesi Metsästäjäliiton järjestämässä Metsästäjäpäivässä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä tervehdyspuheenvuorossaan.

Päivä koostui useammasta teemasta, joista eniten kiinnostusta herätti Aseet ja ammunta -osio, jossa keskityttiin erityisesti EU:n suunnalta tulevien lyijyrajoitusten vaikutuksiin. Vaikka tilanne todettiin kinkkiseksi etenkin metsästysammunnan harjoittelulle, on vaikea tilanne lisännyt vuoropuhelua.

Metsästäjäpäivässä korostui myös kansainvälinen yhteistyö. Pohjoismainen ja ylipäätään eurooppalainen yhteistyö on tärkeää. Lyijyrajoitukset ja sudet puhuttavat monissa maissa. Kaikkien näiden aiheiden tutkimuksessa, kantojen hoidossa ja vieraslajien torjunnassa ei yksi maa voi tehdä määräänsä enempää.

Metsästäjäpäivää seurasi päivän aikana  reilu 3000 katsojaa, joista yhtäaikaisesti linjoilla oli keskimäärin n. 400 katsojaa. Lisäksi Metsästäjäpäivän tallennetta on katsottu joitakin satoja kertoja.

Voit katsoa tästä helposti myös vain Metsästäjäpäivän tietyn teeman

Liittokokous ja kunniakäynti D.J. Wadénin haudalla 24.4.

Liiton varsinaisena 100-vuotissyntymäpäivänä 24.4. liiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg, varapuheenjohtaja Ilkka Mäkelä ja toiminnanjohtaja Jaakko Silpola tekivät aamulla kunniakäynnin liiton ensimmäinen puheenjohtajan ja suurlahjoittajan, hovineuvos Daniel Johannes Wadénin haudalle Janakkalan Pyhän Laurin kirkon hautausmaalla. Seppeleenlaskun jälkeen päivä jatkui liittokokouksella Erätalolla Riihimäellä. Liittokokous järjestettiin etäkokouksena.

Katso video kunniakäynnistä Wadénin haudalla

Arpajaiset

Metsästäjäliitto järjesti 100-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi arpajaiset. Arvat jaettiin Jahti-lehden mukana heinäkuussa ja niitä saattoi halutessaan tilata lisää. Pääpalkintona oli uusi Subaru Outback sekä monia muita laadukkaita palkintoja. Arvan ostaminen oli suora tuki Metsästäjäliiton ja piirien toimintaan eli edunvalvonnan resurssien turvaamiseen, metsästykseen liittyvän koulutuksen ja valistustyön lisäämiseen sekä nuorisotyön edistämiseen.

Metsoarpa

Trofeenäyttely

Suomen trofeetuomarit arvostelivat 24.–25. heinäkuuta Riihimäellä Suomen Metsästäjäliiton 100-vuotis trofeearvostelutapahtumassa yli sata trofeeta.

Arvosteluun tuodut trofeet ovat nyt esillä virtuaalisessa näyttelyssä osoitteessa https://www.flickr.com/photos/metsastajaliitto/albums. Lisätietoja trofeesta (pisteet, mitalisija ja omistaja) löytyy klikkaamalla kuva auki.

Erämessut

Metsästäjäliiton oli tarkoitus osallistua juhlavuoden aikana useille erämessuille ympäri maata. Koronaviruksen aiheuttama hankala tautitilanne varjosti messujärjestäjien toimintaa jo toista vuotta peräkkäin eikä näin ollen erämessuja järjestetty ollenkaan liiton juhlavuoden 2021 aikana.

Miljoonas Tikka luovutettiin uudelle omistajalle - tuotot Metsästäjäliiton nuorisotyöhön

tikka-kiväärin luovutus

Sako luovutti miljoonannen Tikka-kiväärin juhlallisin menoin uudelle omistajalleen Joonas Oksaselle 1.9.2021 Riihimäellä Sakon tiloissa. Kuvassa asetta luovuttamassa Sakon toimitusjohtaja Raimo Karjalainen.

Luovutustilaisuudessa Metsästäjäliitto vastaanotti samalla miljoonannen Tikan huutokaupasta saadut 9 000 euroa. Huutokaupan tuotto käytetään lyhentämättömänä nuorten ampumaharrastuksen edistämiseen. Sarjanumerolla 1 000 000 varustetussa uniikissa kiväärissä on monia hienoja yksityiskohtia. Kiväärin kaiverrukset korostavat suomalaisuutta ja luontoa. Helena Suhosen suunnittelema ja toteuttama mäntyaiheinen teema kiertää jatkuvana kuviona aseen kehystä.

Lue lisää Jahtimedian artikkelista >> jahtimedia.fi/metsastys/sako-miljoonas-tikka

Pääjuhla Vanajanlinnassa

Jari Leppä 100v juhlat

Metsästäjäliiton 100-vuotinen taival huipentui Hämeenlinnan Vanajanlinnassa 16.10. järjestettyyn arvokkaaseen pääjuhlaan.

Juhla piti alun perin järjestää liiton varsinaisena syntymäpäivänä 24.4., mutta koronatilanteen vuoksi juhlapäivä siirrettiin syksyyn. Juhlapuheen tilaisuudessa piti maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Illan aikana jaettiin useita huomionosoituksia ja nautittiin riistaruokaillallisesta. Juhlavieraat onnittelivat 100-vuotiasta Metsästäjäliittoa usein eri tavoin. Moni muistutti, että nuorissa on tulevaisuus ja lahjoituksia oli suunnattu erityisesti liiton nuorisotyöhön.

Esimerkiksi Sako Oy lahjoitti 10 000 patruunaa käytettäväksi liiton järjestämillä Metso-leireillä. Kaiken kaikkiaan juhla oli onnistunut ja Metsästäjäliiton piirien edustajat sekä kutsuvieraat tuntuivat viihtyvän hyvin.

Juhlavuoden hirvijahti ja paistin luovutus presidentille

Hirvipaistin luovutus

Peräseinäjoen Metsästysseura järjesti Metsästäjäliiton juhlavuoden hirvijahdin 9. lokakuuta 2021. Jahdin saaliina oli kahdeksan hirveä.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistölle luovutettiin Peräseinäjoella kaadetun hirven paisti. Luovutus tapahtui tasavallan presidentin virka-asunnolla Mäntyniemessä 21.10.2021.

− Kiitän lämpimästi 100-vuotiaan Suomen Metsästäjäliiton puolesta tasavallan presidenttiä mahdollisuudesta vierailla Mäntyniemessä tuoden terveiset upeasta luonnostamme ja suomalaisilta metsästäjiltä, sanoi Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg.

Nuorten jahdit

Nuorten sorsajahti Riihimäellä

Osana Metsästäjäliiton 100-vuotisjuhlavuotta liitto järjesti yhdessä nuorten vaikuttajaryhmän kanssa sorsajahdin nuorille metsästäjille. Jahti järjestettiin Riihimäellä Sammalistonsuolla 29.9.2021.

Tunnelmia sorsajahdista voi katsella Metsästäjäliiton Nuoret -Instagramista.

Nuorten hirvijahti Kannonkoskella

16 nuorta pääsi mukaan liiton järjestämään hirvijahtiin 26.-28.11.2021 Kannonkoskella. Järjestelyissä oli mukana myös Metsästäjäliiton Keski-Suomen piiri. Ensikertalainen kaatoi jahdissa 5-piikkisen sonnin.

Nuorten peurajahti Janakkalassa

Juhlavuoden ampumakilpailut

Metsästäjäliitto vastaa Suomessa metsästysammunnan kilpailutoiminnasta. Vuoden 2021 aikana järjestettävät kilpailut olivat osa liiton 100-vuotisjuhlintaa. Metsästysammunnan kilpailuissa on kaksitoista haulikko-, kivääri- ja ilmakiväärilajia. Niissä kaikissa on mahdollisuus kilpailla SM-tasolla sekä kansainvälisissä lajeissa myös PM- ja EM-tasolla.

(Pohjoismaisen metsästysammunnan PM- kilpailut, Mäntsälässä ja Hirvenhiihdon SM-kilpailut Kajaanissa peruttiin hankalan koronatilanteen takia.)

Juhlavuoden peijaiset

Metsästäjäliiton 100-vuotisjuhlia juhlistettiin kaikille avoimilla peijaisilla 5.–7.11.2021 eri puolella Suomea. Pääjuhlaa vietettiin Helsingin Narinkkatorilla lauantaina 6.11., jossa riistakeittoa jaettiin 2 000 lautasellista! Hyppää mukaan Peijaisten tunnelmaan!  Juhlapeijaisia vietettiin lähes 50 muulla paikkakunnalla. >> Lue juttu Jahtimediasta